Амортизатор
пристрій для поглинання і гасіння коливань. Сама пружина не є амортизатором, тому що пружина не гасить коливання, а тільки сприймає їх і відпрацьовує назад. Призначення амортизатора - погасити зворотний хід пружини. У велосипеді застосовуються передній амортизатор (в передній вилці) і задній амортизатор (в задній частині рами). Іноді по відношенню до амортизатора вживають термін "підвіска", хоча підвіска - більш складний пристрій, що включає в себе амортизатор з пружиною.
Амортизаційна вилка
передня вилка з вбудованим механізмом амортизації. Механізм амортизації приймає на себе і пом'якшує удари, які припадають на колеса під час їзди, і таким чином на раму передається набагато менше вібрації і ударів.
Атмосфера
одиниця вимірювання тиску, але на Велопокришках зазвичай пишуть допустимі межі тиску в PSI. 1 атмосфера = 14,5 PSI
Багажник
металева конструкція над колесом, що дозволяє розмістити на собі вантаж. Самий розповсюдженний вид багажника - над заднім колесом, але можна влаштувати багажник і над переднім колесом.
База велосипеда
Відстань між осями переднього і заднього коліс велосипеда.
Байк
жаргонна назва велосипеда.
Балансир
деталь ручного гальма типу кантелівер. Балансир представляє із себе широкий металевий гачок, який закріплюється гвинтом на тросі, що виходить з гальмівної рукоятки, і тримає на собі короткий трос, що з'єднує два гальмівних важеля.
Бані-хоп
робиться за рахунок підняття переднього колеса і різкого викиду тіла вперед
Барабанні гальма
гальмівний пристрій, що розташований у втулці переднього або заднього колеса. Головна відмінність барабанного гальма від ножного полягає в способі, яким вони приводяться в дію. Ножне гальмо за допомогою задньої зірочки і ланцюга пов'язаного з передньою зіркою і приводиться в дію зворотним ходом педалей.Ручне барабанне гальмо - за допомогою гальмівного троса пов'язаного із гальмами рукояткою, розташованою на кермі, і приводиться в дію цієї рукояткою.
Баттінг
Застосування труб із змінною геометрією (діаметром і товщиною стінки), яке дозволяє знизити вагу рами велосипеда і, одночасно, збільшити її міцність. Батовані труби мають мінімальну товщину стінки в середній частині та максимальну у вузлах. Таким чином, товстіші стінки у вузлах підвищують міцність, а тонші середній частині економлять вагу і краще амортизують нерівності дороги. Баттінг - дорога технологія, тому використовується на велосипедах досить високого рівня.
Башінги В пер. з англ. дослівно - "направляючі".
1. Кільця, циліндрики, якими обкладаються штани вилки з внутрішньої сторони, по яких безпосередньо ковзають ноги.
2. Алюмінієві втулочки в кріпленні заднього амортизатора.
Безрезьбова рульова колонка
Легша, міцніша і простіша в регулюванні рульова колонка, ніж традиційна різьбова. Розроблено компанією DiaCompe близько 10 років тому.
Безкамерна покришка
Покришка, яка не вимагає камери. Встановлюється на спеціальні безкамерні ободи або на звичайні ободи з застосуванням спеціальної обідної стрічки. Відрізняється від звичайної камерної покришки меншою вагою і опором коченню. Крім того, вона краще протистоїть проколам. Через високу ціну застосовується поки тільки на велосипедах високого рівня.
Биття
в побуті означає відхилення від нормального стану бічної поверхні обода або його периметра. Биття може також зустрічатися і на передніх зірках.
Боббінг
Ефект розгойдування задньої підвіски двопідвісного велосипеда, який особливо сильно виявляється при силовому педалюванні, наприклад в гору.
Борт
жорсткий край шини. Зазвичай виконаний з дроту і іноді з кевлару чи нейлону.
Бризговики
гумовий або пластмасовий клапоть, який прикріплюють до переднього крила для кращого захисту велосипеда від бруду. На відміну від автомобільних, велосипедні щитки майже всі саморобні.
Бустер (booster)
підковоподібна підсилююча рамка, що встановлюється на пера вилки. Бустер протидіє вигину вилки (рами) при гальмуванні, що дозволяє збільшити потужність ободних гальм.
Велокомп'ютер
Електронний пристрій, що дозволяє зчитувати під час їзди такі дані, як поточна швидкість, пройдений кілометраж, час, максимальна швидкість та ін. Бувають дротові і бездротові комп'ютери, прогулянкові, тренувальні, туристичні, в т.ч. з функціями вимірювання пульсу (пульсометр) і частоти педалювання (каденс). Принцип дії: датчик на вилці рахує обороти колеса від магніту, прикріпленого на шприсі, і передає їх у вигляді корисної інформації на дисплей, який встановлюється на кермі.
Веломобиль (Ліжерад)
Засіб пересування, побудований на принципах велосипеда. Принципова відмінність веломобіля від велосипеда полягає в особливій "лежачій" посадці веломобіліста, сильно нагадує посадку автомобіліста в кріслі і дозволяє збільшити в кілька разів ККД педалювання (швидкість стандартного спортивного веломобіля на шосе перевищує 130 км / год). Зазвичай у веломобіля три-чотири колеса, ланцюгова передача на задні колеса і "відкритий" скелет.
Велотуфлі
Взуття для їзди з контактними педалями. На підошвах велотуфлів знаходяться пристрої-кріплення, що дозволяють фіксувати туфлі на педалях. Зовні туфлі можуть виглядати схожими як на бутси, так і на звичайні кросівки.
Велофляга
пластмасовий бачок для води, який закріплюють на рамі.
Вентиль
Пристрій, який дозволяє накачати в камеру повітря і утримує його там. У велосипеда вентиль є складовою частиною камери.
Верт
Дисципліна ВМХ. Катання на half-pipe (рампі) - штучній U-подібній гірці з горизонтальними майданчиками на кожній з вершин.
Ві-брейк (вібряк)
Велосипедне обідне гальмо, яке активується сталевим тросом. Тросик безпосередньо стискає важелі гальма, що дає максимальну потужність гальмування. Вперше з'явився в 1990 році. Відрізняється високою ефективністю, простотою і надійністю. Прийшов на зміну кантілеверним гальмам.
Вилка
Один з основних елементів конструкції велосипеда, що призначений для кріплення до рами переднього колеса і виносу керма, забезпечує керування велосипедом. Може забезпечуватися амортизатором для підвищення комфорту при їзді по пересіченій місцевості.
Втулка
Частина колеса велосипеда, що забезпечує його (колеса) обертання. На задній втулці кріпиться касета для забезпечення приводу колеса від системи за допомогою
анцюга. Кріпиться на передній і задній вилці велосипеда за допомогою ексцентрикових стяжок.
Вижимка
Інструмент для роз'єднання і з'єднання ланок ланцюга. Без цього інструменту розімкнути ланцюг можна, а от зімкнути (вставити на місце висунутий пін) - майже неможливо.
Винос
Він же винос керма. Муфта для кріплення керма до штока вилки над рульовим стаканом. Розрізняються за методом виготовлення (зварний, литий, фрезований), геометрією, та кількістю кріпильних болтів.
Геометрія рами (велосипеда)
Розмірності рами і велосипеда в цілому. Впливають на керування на великій / малій швидкості, висмикування і т.д. Стандартні характеристики - довжина підсидильної труби(відстань від осі каретки до кріплення штиря), база, довжина пер, довжина верхньої труби, кут нахилу рульового стакана, кут нахилу підсидільної труби, провис каретки.
Гібридний велосипед
Комфортний шосейний велосипед, призначений для швидкісних поїздок, в основному по хороших дорогах. Пряме кермо, компактна рама, можливість поставити універсальні покришки (як у гірського велосипеда) дають комфорт, а великі колеса і передавальні співвідношення (як до шосейного велосипеда) - великі швидкості на шосе.
Гидролінії
звязють гальмівноу ручку і каліпер(гальмівна машинка) у гідравлічному тормозі, педставляє собою пластикову трубку (різного перетину, з різною кількістю шарів, і армуванням) - в залежності від призначення і виробника, в якій знаходиться гальмівна рідина. Служить для передачі гальмівного зусилля від ручки до калліперу.
Гіроротор
Спеціальний пристрій гальм на велосипедах ВМХ, який дає можливість обертати кермо на 360 градусів під час виконання трюків.
Глагол
те ж, що й підсидільний штир.
Головна стійка (стакан)
Найкоротша труба рами. З'єднує верхню і нижню косу трубу рами. У головній стійці кріпиться передня вилка. У дуже маленьких рам головна стійка практично відсутня (у всякому разі, важко ідентифікується).
Горила
арка перекинута через колесо від однієї штанки до іншої на вилці, для надання більшої жорсткості і більш рівномірного розподілу навантажень. Для більшої ефективності Ві-брейків нерідко ставлять додаткову горилу - Бустер
Гірський велосипед
Велосипед, призначений для катання по пересіченій місцевості (не обов'язково для їзди по горах).
Грінд
Ковзання що виконується по придатнії поверхні (грань, перилла, ітд)
Гріпси
Ручки з м'якого матеріалу, що встановлюються на кермо, для більш комфортної їзди.
Гріпшіфт
манетки, де перемикання передач здійснюється шляхом обертання навколо осі ручки керма. звичайно йде як продовження Гріпси
Датчик
Деталь з комплекту велокомп'ютера. Датчик кріпиться на пері передньої вилки і приймає сигнал від магніту, що обертається на спиці.
Двопідвіс (сосіс, сосіска)
Велосипед з переднім (амортизаційна вилка) і заднім амортизаторами.
Демпфер
Елемент амортизатора, що служить для зміни (збільшення або зменшення) швидкості коливань підвіски. У велосипедних амортизаторах як демпфера застосовують еластомери, а також масляні або повітряні картриджі.
Дьорт
Дисципліна ВМХ. Являє собою подолання траси з насипними грунтовими пагорбами, трамплінами, контруклонами та іншими перешкодами.
Дискове гальмо
Велосипедне гальмо, що має той же принцип дії, що і дискове гальмо автомобіля. Гальмівний диск кріпиться на спеціальний фланець втулки колеса. Само гальмо (каліпер) з двома гальмівними колодками встановлюється на передню вилку або задню стійку рами так, що диск обертається між колодками. Гальмо приводиться в дію сталевим тросом (механічне дискове гальмо) або за допомогою масла в гидролінії (гідравлічне дискове гальмо).
Дроп
Стрибок вниз з чого-небудь. Також дропом називають місце / конструкцію, звідки можна зістрибнути.
Дропаути
виступаюча частина вилки / рами, в яку вставляється переднє / заднє колесо. Бувають горизонтальними, що дозволяє зсовувати колесо, краще натягувати ланцюг на велосипедах з однією швидкістю, а також змінювати геометрію байка
Замок велосипедний
Потужний трос з замком, що дозволяє закріпити велосипед на якому-небудь стояку для того, щоб, залишивши його на вулиці, підвищити шанси застати машину, повернувшись, на тому ж місці. А якщо простіше: примітивний протиугінний пристрій.
Замок ланцюга
Особлива ланка ланцюга, яка дозволяє без спеціальних інструментів розмикати і замикати ланцюг.
Захист ланцюга
Деталь, що встановлюється на раму для захисту ланцюга від потрапляння в нього сторонніх предметів.
Зірочка
зубчасте колесо ланцюгового приводу.
Золотник
Деталь вентиля камери. Призначення золотника не випускати повітря з камери.
Зонт колеса
Кут між площиною колеса та шприхою.
Інтегрована рульова колонка
Тип рульової колонки велосипеда збільшеного діаметру, в якій застосовуються закриті промислові шарикопідшипники замість насипних. Як правило, підшипники інтегрованої колонки встановлюються безпосередньо в рульову трубу рами без проміжних чашок.
Каденс
частота обертання педалей. Вимірюється числом оборотів в хвилину.
Каліпер
Частина дискового гальма, яка кріпиться за вуха до рами / вилки, і при натисканні на гальмівну ручку, притискає гальмівні колодки до ротору.
Камера
кільцева гумова трубка, що є основним амортизаційним елементом для колеса. Встановлюється на колесо під покришку. Повітря в камері утримується за допомогою вентиля.
Кантеліверне гальмо (кантелівер)
консольне гальмо з центральною тягою. Це означає, що трос, що йде з гальмівної ручки, тягове зусилля здійснює через центр троса, що з'єднує обидва важеля. У випадку, коли гальмівний трос проходить через раздвоювач троса, а не закріплюється в балансирі, принцип залишається тим же - тягове зусилля передається рівномірно на обидва важеля. У кантеліверного гальма важілі більш зігнуті, ніж у гальма ві-брейк, що дозволяє їм (важелям) відходити від обода на більший кут. Тому кантеліверне гальмо менш вимогливе до прямизни обода, але має меншу жорсткість при гальмуванні, ніж гальмо ві-брейк.
Каретка
вузол, що поміщається в кареточной трубі. Каретка складається з валу (осі) каретки, підшипників і двох фіксаторів.
Кареточна труба
найнижча і найкоротша труба рами, в якій міститься кареточний вузол.
Картридж
Тип конструкції каретки чи рульової колонки. Каретка-картридж складаєжться з нерозбірної герметичної капсули з запрессованими в неї закритих підшипників і осі. Картриджна рульова колонка складається із закритих промислових підшипників, впресованих конусні в чашки.
Касета
вузол задніх зірочок.
Катафот
світловідбивач. Пластикова деталь, призначена для відбивання світла, що потрапляє на нього.
Кластер
Касета з скріплених разом зірочок.
Кліщові (безконсольні) гальма
складаються з двох скоб, підвішуються на гвинті, який закріплюється у короні передньої вилки над переднім колесом і в перемичці між перами задньої вилки над заднім колесом. Кліщові гальма бувають з центральною тягою і бічною тягою. У кліщових гальмах з бічною тягою гальмівний трос з'єднує дві несиметричні скоби по один бік колеса. Трос проходить через важіль лівої скоби (на який спирається сорочка троса) і закріплюється гвинтом у важелі правої скоби. У кліщових гальмах з центральною тягою дві симетричні скоби з'єднані проміжним тросом, який за допомогою гачка балансира підвішений на тросі гальмівному. Тягове зусилля здійснюється на центр проміжного троса, що допомагає усунути перекіс скоб.
Клин
деталь кріплення песного виду шатунів до валу каретки. Морально застарів.
Клінчер
дуже вузька покришка для коліс спортивних велосипедів. Для клінчерних покришок вживається спеціальна вузька камера, і часто клінчером називають комплект покришка-камера.
Ключ для конусів
схожий на ріжковий ключ, але самі кінчики його зажимів відігнуті в перпендикулярній ключу площині.
Ключ для трещотки
є плоскою рукояткою з двома для штирьками для отворів у конусі трещотки.
Ключ комбінований (сімейний)
специфічний велосипедний ключ, який представляє собою металеву пластинку з безліччю отворів і поглиблень в середині і по периметру для різних гайок. Дуже незручний і швидко ломиться. Єдино важливий елемент такого ключа - це напівкруглий виріз з зачепом на його краї для круглих гайок з прорізами. Такі гайки (контргайки) зустрічаються в кареточному вузлі і на рульовій колонці.
Ключ ніпельний
ключ для ніпелів шприх. Може мати різну форму, але основний елемент такого ключа - двогранний проріз розміром під ніпель.
Ключ шестигранний
ключ для гвинтів, які мають круглу голівку з шестигранним заглибленням. Ключ Г-образно зігнутий шестигранний стержень.
Колесо
служить для кочення велосипеда. Комплект колеса включає в себе обід, шприхи, втулку, камеру (за умови, що покришки не безкамерні), і покришку.
Колодка гальмівна
нерозбірна колодка являє собою брусочок твердої гуми з металевим штирем (для закріплення в гальмівному важелі), яка стикається з ободом і здійснює гальмування.
Колонка рульова
Шток передньої вилки в зборі з головною трубою(стаканом) і підшипниками.
Комфортний(міський) велосипед
Велосипед, призначений для максимально комфортної, неквапливою їзди по дорогах з різним покриттям.
Консоль гальмівного важеля
короткий металевий штир, приварений до пера вилки (задній і передній), на який кріпиться гальмівний важіль.
Консольне гальмо
вид ручного гальма, у якого гальмівний важіль кріпиться на консоль рами. Такий спосіб забезпечує більш жорстке гальмування в порівнянні з кліщовим гальмом. Консольні гальма бувають двох видів: кантеліверні і ві-брейк.
Контактна педаль
педаль з вбудованим механізмом фіксації велотуфлі.
Контр ухил
Похила площина / доріжка з поворотом у будь-який бік, для полегшення проходження різких поворотів на великій швидкості, з метою зменшити закладання велосипеда на бік щодо поверхні, так як Покришки в такому положенні вже погано тримають дорогу.
Конус підшипника
деталь підшипника, що накручується на вісь. Має на зовнішній поверхні бігову доріжку для кульок.
Корд
дріт, закладений в краї покришки для надання їй жорсткості.
Корона
частина амортизаційної вилки. У Корону Впресовуются/кріпляться Ноги і Шток. Також існують Двукоронні вилки: одна корона знизу рульового стакану, інша - зверху. Дві корони застосовуються для довгоходних вилок, розрахованих на великі навантаження.
Коса труба
труба, що з'єднує рульову і кареточну труби рами.
Косинки
шматки алюмінію, спеціальної форми, наварені на раму (або інший предмет) в місця особливо сильного навантаження для збільшення міцності даного місця.
Котелок
легкий шолом без захисту щелепи.
Кривошип
те ж, що шатун.
Крос-кантрі
вид змагань для позашляхових велосипедів, гонка по сильно пересіченій місцевості. Дистанція крос-кантрі складається з декількох кіл довжиною близько кілометра і в цілому становить зазвичай 10 км.
Крило
пластмасова або металева деталь над колесами, що служить для вібивання бруду під час руху.
Люфт
Паразитний вільний хід якої-небудь деталі, не передбачений конструкцією, звичайно виникає при зносі деталей шо труться, розбовтуванні болтів/гвинтів та ін.
Манетки
Пристрій керування перемикачем швидкостей. Бувають дискретного типу і не дискретного) Манетки дискретного типу діляться на рапідфайр і гріпшіфти.
Маунтін-байк
жаргонна назва гірського велосипеда.
Механічне дискове гальмо
див дискове гальмо
Міський велосипед
Велосипед, призначений для використання в місті. Як правило, обладнується крилами, багажником, підніжкою, і ліхтарями. Різновид комфортного велосипеда.
Мод
велосипед для тріалу, без всього лишнього, з дуже низькою рамою і невеликими, але широкими 20" колесами, чіпкими гальмами.
Модуляція
це властивість гальма адекватно реагувати на натискання гальмівної ручки - чим сильніше тиснеш на ручку, тим сильніше гальмує, слабкіше тиснеш, слабкіше гальмує. Коли кажуть, що у гальма немає модуляції - значить він працює за принципом вкл/викл, тобто все, складніше стрибків на передньому колесі на ньому виконувати проблематично.
Монокок
Велосипедна рама (зазвичай алюмінієва або вуглепластикова), яка складається з однієї або декількох цілісних частин. Монококовая конструкція дозволяє істотно знизити напруги у вузлах рами і, одночасно, підвищити її міцність.
Монтажки (Бортіровочні лопатки)
лопатки призначені для шиномонтажу, щоб знімати/одягати тугі покришки і не спотворити при цьому ні покришку, ні камеру, ні обід.
Мортер
скорочення від амортизатор.
На промах
у технічній мови похідне від "промисловий підшипник" наголос слід ставити на перший склад. наприклад "втулка на пр0мах" - втулка на промислових підшипниках, тобто підшипники не "насипні", кульки рівномірно розподілені по рамці сепаратором, внаслідок чого навантаження розподіляється рівномірно і при перебиранні не доводиться ловити кульки.
Навіска
Навісне обладнання (система перемикання передач, тощо)
Несиметричний обід
Інша назва OCR (Off Center Rim) - обід зі зміщеними отворами для спиць. Розробка Тома Річі (Tom Ritchey). Зміщення отворів ближче до однієї сторони обода робить розташування спиць (зонт колеса) більш симетричним, а зашприхований обід міцнішим.
Ніпель
1. ніпелем називається спеціальна муфта, що кріпить спиці до обода. Буває декількох видів - сталевий, люміневий та бронзовий. Застосування ніпелів, визначається їх властивостями.
2. Ніпелем називається спеціальний пристрій, інтегрований у камеру (див.камера), призначений для проходження повітря з насоса в камеру.
--------------------------------------------------------------------------------
Дописано : [time]19.Лют.2010, 14:22:17[/time]
--------------------------------------------------------------------------------
Обід
Зовнішня частина колеса, що є каркасом для покришки. За своїм розміром і параметрами, так само, як рама, підрозділяється на різні види. Для кращого поєднання ваги і міцності виконується з алюмінію і може мати 1-2-3-слойну структуру. З втулкою з'єднується шприхами.
Одинарний обід
Обод, що має в своєму перерізі одну стінку. Встановлюються на велосипеди початкового рівня: прогулянкові, міські, дитячі.
Одношвидкісний велосипед (сінглспід)
Велосипед з одною передньою і задньою зіркою, тобто без системи передач.
Окталінк
Система шліцьового з'єднання шатунов з віссю каретки Octalink. Вперше представлена Shimano в групі ХТR в 1996 році, сьогодні широко використовується у гірських та шосейних групах обладнання Shimano. Каретки Octalink мають профіль з 8 прямокутними зубцями на полій осі збільшеного діаметру. Така конструкція дає більш міцне та жорстке з'єднання шатунів з кареткою у порівнянні з старішими конструкціями, коли шатун кріпиться на конічну квадратну вісь каретки.
Осьове биття
Відхилення периметра обода або зірки від площини обертання. У механіці використовується термін "торцеве биття". Жаргонна назва осьового биття "вісімка". Вісімка особливо критична для велосипедів з ободними гальмами, оскільки кривий обід починає зачіпати за гальмівні колодки. Бічне биття на передніх зірках призводить до поганого перемикання ланцюга, особливо на крайніх зірках, куди ланцюг або не переходить, або зіскакує.
Відкрита ванна
Тип конструкції амортизатора, коли пружина поміщається в масло. Масло працює і як мастило, і як охолодження, і як демпфер. Розробка Marzocchi. Зустрічається в кострукції Marzocchi, RockShox та інших виробників.
Відскок
настройка/характеристика амортизатора/амортизаційної вилки. Впливає на швидкість повернення амортизатора в початкове положення, при припиненні стискаючих навантажень. Коли відскок несправний/відсутній, то вилка/аморт "стріляє" що не є добре, бо енергія не гаситься, і байк може вистрибнути, задерти перед чи зад, розгойдати, що ніяк не бажано в екстремальних ситуаціях.