Обслуговування велосипедного ланцюга
Ланцюг велосипеда - досить складний механізм, який містить велику кількість деталей. Стан ланцюга впливає на легкість і безшумність ходу велосипеда.
Змазка та обслуговування ланцюга
Обслуговування ланцюга - це одне із самих темних питань велосипедної механіки. Чим і коли її змащувати, коли і як міняти - кожен має свою думку, і кожен робить по-своєму. Всі авторитети сходяться лише в одному - недоглянутий, брудний ланцюг сильно впливає на легкість ходу, і прискорює знос зірочок касети і системи. А оскільки ланцюг імпортного велосипеда досить дорогий, має сенс за ним все-таки іноді доглядати.
Ланцюг повинен бути по можливості чистим. Тому, хто катається тільки по асфальту в гарну погоду підтримувати ланцюг в чистоті набагато легше, ніж любителям далеких велопоходів, яким можуть зустрітися і брудні ділянки доріг, і броди, і повне бездоріжжя. Буває, звичайно, що під шаром бруду не видно самого ланцюга, а мити його ніколи - треба їхати вперед ... По хорошому, ланцюг треба мити після кожного катання по брудній або запиленій місцевості. Пісок і глина, потрапляючи в ланки ланцюга, різко прискорюють їх знос. Якщо ви залишите ланцюг брудним на кілька днів, то на його ланках з'явиться іржа.
Чим мити ланцюг?
У продажу є різні миючі засоби - очищувачі ланцюга. Вони добре очищають ланцюг від бруду, але досить дорогі. Можна використовувати розчинники, які продаються в господарських магазинах - гас, уайт-спирит. Це дешевше, але користуватися ними слід за межами приміщення. Бензин використовувати не рекомендується.
Іноді можна почути рекомендації мити ланцюг мильною водою або неабразивними 6побутовими миючими засобами (типу Фейрі). На мій погляд, це не кращий варіант, хоча і допустимий. В усякому разі, милом можна користуватися і в житловій кімнаті. Але після такої мийки ланцюг треба швидко просушити, щоб він не встиг заіржавіти.
Найшвидший спосіб очищення ланцюга - просто протерти його зовні сухою ганчіркою. Якість очищення буде невисока, але якщо ланцюг не сильно забруднений, то нічого страшного.
Як мити ланцюг?
Існують пристрої, які дозволяють мити ланцюг, не знімаючи його з велосипеда. Машинка продається в комплекті з миючим засобом, якого, щоправда, вистачає ненадовго. Але в неї можна заливати гас або уайт-спірит. Автомобільний бензин розчиняє пластмасу, з якого вона зроблена.
Сильно забруднений ланцюг ця машинка відразу не очистить, в цьому випадку доведеться кілька разів змінити розчинник.
Про порядок використання миючої машинки треба читати в керівництві до неї.
Якщо такої машинки немає, то можна зняти ланцюг з велосипеда, і прополоскати його у ванні з розчинником або миючим засобом, прочистивши важкодоступні місця щіточкою (можна використовувати стару зубну щітку). Якщо ланцюг виконаний роз'ємним, то, напевно, це найкращий спосіб. Для нероз'ємних ланцюгів кожна операція розмикання ланки зменшує термін служби, тому такий спосіб слід залишити тільки для глибокого очищення, а після катання по грязюці краще все-таки користуватися машинкою.
Ланцюг повинен бути змазаний. Знову ж таки, тим, хто катається по сирій/брудної або запиленій/піщаній місцевості, змащувати ланцюг доводиться частіше, ніж любителям асфальтових доріжок парку.
Що треба змащувати в ланцюзі? Смазка повинна перебувати під роликами ланцюга. Зовні ланцюг змащувати не потрібно - змащення тільки набере на себе багато бруду і пилу, який проникне всередину ланцюга, під ролики. Тому після змащення ланцюг повинен залишатися сухим зовні.
Що таке хороша смазка? Гарна змазка повинна легко проникати в такі важкодоступні місця, як простір між роликами і осями ланок. (Значить, вона повинна бути рідкою). З іншого боку, вона не повинна звідти витікати. (Значить, вона повинна бути густою). Крім того, хороша смазка не повинна вимиватися водою, не повинна вступати в хімічні реакції з металом, з якого зроблені зірочки, і ... багато чого має робити. Тобто хороше мастило для ланцюга - це завжди компроміс
Чим змащувати? У велосипедних магазинах продаються різні типи мастила для ланцюгів, журнали відповідного змісту сповнені рекламою. Можна змащувати і автомобільними маслами, що часто дешевше (але не завжди краще) Та й не завжди те, що дорого, виявляється добре.
Я не буду давати повний огляд всіх мастил, обмежусь тільки описом їх основних типів.
Аерозольні мастила. Поставляються в аерозольних балончиках. На безриб'ї можна застосовувати вітчизняне масло УНІСМА або імпортне WD40.
Плюси - аерозоль вміє проникати у важкодоступні місця змазуваного вузла.
Мінуси - часто виходить, що аерозольне мастило потрапляє не туди, де воно потрібне, а якраз навпаки, де воно зовсім не потрібне (на обода, покришки, та ін.)
Рідкі мастила. Поставляються в флакончиках-маслянках. У принципі, можна використовувати автомобільне трансмісійне масло.
Плюси - точкове застосування. Використовуючи медичний шприц, можна крапнути маслом точно в проміжки між роликами і бічними пластинами ланок.
Мінуси - не всі, але багато таких мастил на морозі густішають, і не можуть потрапити в потрібне місце ланцюга.
Двокомпонентні мастила. Поставляються в флакончиках-маслянках. Це-спроба вбити відразу двох зайців і зробити змащення одночасно густим і рідким. Таке масло являє собою густу змазку, розведену в розчиннику, так, що воно є рідиною (консистенція - як у води). При змащуванні така рідина легко затікає під ролики ланцюга. Потім розчинник випаровується і всередині залишається густе мастило.
Плюси - як і у всякого рідкого змащування, можливо точкове застосування.
Мінуси - потрібен час для висихання розчинника, тобто після змащення кататися можна тільки через декілька годин.
Приклад двокомпонентною мастила - White Ligthning. Як написано в анотації, якщо змастити цим маслом чистий ланцюг, то потім не обов'язково його мити перед кожним змащуванням - White Ligthning, висохши, не пускає бруд всередину. Але змащувати треба часто (через кожні 50-100 км)
Густі мастила. Поставляються в банках або тюбиках. Приклад такого мастила - Літол-24. В принципі, їх також можна використовувати для ланцюгів, але у таких масел є величезний мінус - дуже важко доставити масло в потрібне місце ланцюга. Можна, звичайно, проварити ланцюг на гарячому маслі, але тоді доведеться, по-перше для кожного змащення знімати ланцюг з велосипеда, а потім, перед встановленням, чистити його зовні ... Виходить, що густі мастила для ланцюга підходять слабо.
Коли змащувати ланцюг? Як визначити, що пора? Пора, коли ланцюг при обертанні педалей почне злегка поскрипувати, або через кожні 100-150 км. Залежно від того, що настане раніше.
Як змащувати ланцюг? Змащувати можна тільки чистий ланцюг. По хорошому його треба вимити до такого стану, коли розчинник залишиться прозорим, а при згинанні ланцюга в поперечному напрямку не буде чутно пісочного хрускоту. Не завадить помити і зірочки системи і касети. (а то бруд з них потрапить в чистий ланцюг)
Потім ланцюг треба просушити, або на худий кінець протерти чистою ганчіркою, тому що розчинник буде руйнувати свіже масло.
Потім можна приступати до мастила. Якщо використовуємо рідку або двохкомпонентну змазку, то, не знімаючи ланцюг з велосипеда, капаєм з маслянки або з медичного шприца в проміжки між роликами і бічними пластинами ланок. Це треба виконати для кожної ланки ланцюга (обертаючи педалі для того)
Запам'ятайте, з якої ланки почали мастити, щоб не піти на друге коло, або шукайте вже змазані ланки. Якщо масло потрапило на обід, гальмівний диск, покришку, то заберіть його ганчіркою.
Після того, як всі ланки будуть змащені, покрутити педалі в зворотному напрямку протягом декількох хвилин, після чого насухо протріть ганчіркою ланцюг і зірочки касети.
veloclub.ru