Тема: Гальмування і повороти - вчимося їздити  (Прочитано 4670 раз)

0 Користувачів і 1 Гість дивляться цю тему.


Offline teodor4ik

  • Модератор
  • Ветеран
  • *
  • Повідомлень: 4812
  • Карма: +173/-13
  • Стать: Чоловіча
  • крокодил, carrera-banshee, спеш-enduro, аркус
    • Перегляд профілю
« : 27.05.2010, 11:30:31 »
Гальмування і повороти
автор: Шелдон Браун
оригінал: http://www.sheldonbrown.com/brakturn.html

Як гальмувати? Заднім гальмом, переднім гальмом, чи обома?
Якщо вже на велосипеді два гальма, по одному на кожну руку, то непогано було б приділити увагу їх правильному використанню. Якщо, звичайно, ви хочете навчитися гальмувати плавно і безпечно.

Народна мудрість
Народна мудрість рекомендує натискати на два гальма одночасно. Можливо, це і непогана порада для новачків які ще не навчилися досконало грати гальмами - але ці нещасні ніколи не зможуть загальмувати так швидко і спокійно, як велосипедист, який навчився використовувати переднє гальмо.

Максимальне гальмування - припиніть паніку
Найшвидший спосіб зупинити байк з звичайною колісною базою - це затиснути переднє гальмо так сильно і різко, що заднє колесо майже відірветься від землі. У цій ситуації заднє гальмо ніяк не впливає на гальмування, тому що саме заднє колесо просто втрачає на деякий час зчеплення з грунтом.

Я не полечу через руль?
Заднє гальмо цілком годиться в ситуаціях, коли зчеплення з грунтом погане, або коли переднє колесо ковзає. Але для гальмування на сухій дорозі хороше переднє гальмо і без допомоги заднього забезпечує максимальне гальмівне зусилля як в теорії, так і на практиці.

Якщо ви навчитеся правильно використовувати переднє гальмо, то ваші поїздки стануть набагато безпечнішими.

Багато байкерів утримуються від використання переднього гальма - бояться перелетіти через руль. Таке буває, але головним чином з тими, хто не навчився регулювати зусилля, що передається на гальма :).
 
ой, хто сподівається на заднє гальмо у всіх обставинах, може потрапити в неприємну ситуацію: буде потрібно різко загальмувати, і, в паніці затиснувши щосили переднє гальмо в надії миттєво зупиниться, велосипедист здійснить класичний «переліт через руль». 

Jobst Brandt висунув правдоподібну теорію, згідно з якою «переліт через руль» відбувається не стільки через занадто різке гальмування, скільки через те, що під час власне гальмування велосипедист не працює руками «проти гальмування»: сам велосипед зупиняється, тіло ж байкера продовжує рух, поки стегна не наткнуться на руль - і байк, який не підтримується вагою сідока, перевертається.

Цього не відбудеться, якщо ви використовуєте тільки заднє гальмо, тому що як тільки заднє колесо опиниться в повітрі, сила гальмування перестає діяти. Проте, на жаль, гальмування тільки заднім гальмом дає вдвічі менший ефект, ніж гальмування виключно переднім гальмом. Так що надія на заднє гальмо небезпечна для тих, хто їздить швидко. Важливо використовувати власні руки для контролю положення тіла під час екстреного гальмування - тоді й переворотів не буде. Фактично хороша техніка гальмування має на увазі перенесення ваги за сідло як можна швидше, і переміщення центра ваги як можна далі. Цей принцип добре діє незалежно від того, застосовуєте ви задній, передній чи обидва гальма. Використання обох гальм може викликати так званий «риб'ячий хвіст» (fishtailing). Якщо заднє колесо заносить, задня частина байка спробує «обігнати» передню, тому що в цей момент вони мають різні швидкості. Як тільки задня шина починає ковзати, вона може зрушитися убік так само легко, як і вперед - чого ж в цьому хорошого?

Якщо ви не вірите мені, можливо, John Forester переконає вас ... див. його «Короткі інструкції з використання переднього гальма». (На жаль, вищезгаданий сайт не відрізняється постійністю змісту, тому, можливо, вам доведеться шукати цю статтю в «FAQ ехоконференції rec.bicycles». Англійська назва статті: "Entry in the rec.bicycles FAQ on Front Brake Usage").

Вчимося використовувати переднє гальмо
Максимальний ефект від гальмування проявляється тоді, коли переднє гальмо затиснуте настільки сильно, що заднє колесо опиняється на межі відриву від землі. Коли таке трапляється, навіть найлегше натискання на заднє гальмо призведе до занесення заднього колеса.

Якщо ви їздите на звичайному велосипеді, то кращий спосіб попрактикуватися у використанні переднього гальма - поїздити по порожній автомобільній стоянці або іншому безпечному місці. Затискайте при гальмуванні обидва гальма, але все ж більше зусилля направляйте на переднє. Продовжуйте педалювати під час гальмування, щоб ваші ноги негайно повідомили вам про те, що почався занос заднього колеса. Тренуйтеся, тренуйтеся і ще раз тренуйтеся, поки не відчуєте, що у вас виходить швидке, на межі підскоку заднього колеса, гальмування.

Деякі вважають за краще велосипеди без системи передач (у Росії це переважна більшість велосипедів - будемо вважати, що у них ручне, а не ножне гальмо). Коли ви різко гальмуєте переднім гальмом на такому велосипеді, ланцюг прекрасно «доводить до вашого відома» ситуацію в районі заднього колеса. Це, до речі, одна з причин, по якій велосипеди без системи передач кращі для зимового катання.

Якщо ви їдете на такому велосипеді тільки з переднім гальмом, ваші ноги абсолютно точно повідомляють вам про те, що гальмування досягло максимуму. Як тільки ваш «простий» велосипед навчить вас цьому, ви відразу зрозумієте, як ефективно гальмувати тільки переднім гальмом на більш «просунутих» велосипедах.

Якщо вас зацікавило питання експлуатації велосипеда без системи передач, познайомтеся з моєю статтею про дорожники і з сторінкою рекомендацій щасливих володарів.

Коли використовувати заднє гальмо
Досвідчені велосипедисти використовують тільки переднє гальмо приблизно в 95% випадків, але бувають ситуації, коли задньому гальму все-таки треба віддати перевагу:

• слизьке покриття. На хорошій, сухий дорозі абсолютно неможливо при гальмуванні довести переднє колесо до заносу. На слизькому покритті це цілком можливо. Майже неможливо вивести переднє колесо із заносу, тому якщо ризик великий, краще контролювати швидкість велосипеда за допомогою заднього гальма.
• Вибої і нерівності дороги. На поганих дорогах ваші колеса постійно скачуть і висять у повітрі. У таких випадках не варто використовувати переднє гальмо. Якщо ви затисне переднє гальмо в той момент, коли переднє колесо відірвано від землі, воно зупиниться, а приземлення на нерухоме переднє колесо - це дуже велика ХАЛЕПА.
• Прокол переднього колеса. Якщо покришка переднього колеса раптово порветься, або камера раптово лопне, вам доведеться використовувати заднє гальмо, щоб загальмувати безпечно. Гальмування колесом, шина якого пошкоджена, може призвести до того, що шина вилетить з обода, і справа закінчиться аварією.
• порваний трос ... або яка-небудь інша поломка переднього гальма.
 
Яке гальмо з якого боку?
Існує багато теорій про те, як ставити гальма на кермо:

• Деякі велосипедисти вважають, що краще всього праворуч ставити те гальмо, яке вимагає більше зусиль (тобто, як вони вважають, заднє гальмо). Звичайно, це велосипедисти-правші, для лівшів - навпаки.
• Мотоциклісти завжди ставлять праворуч рукоятку переднього гальма, так що велосипедисти які за сумісництвом є мотоциклістами, користають систему «передній - праворуч, задній - зліва».

Є й помітні національні традиції:

• У країнах з правостороннім рухом прийнято ставити гальма так, щоб переднхє гальмо керувалося лівою рукою.
• У країнах з лівобічним рухом, відповідно, все навпаки - переднє гальмо управляється правою рукою.
Мені здається, що ці національні стандарти є наслідком того, що велосипедист повинен подавати сигнали руками, а під час подачі сигналів необхідно контролювати основне гальмо. Ця логічна думка, на жаль, супроводжується невірним припущенням про те, що основне гальмо - заднє.

Через усье це я ставлю на своїх велосипедах рукоятку переднього гальма праворуч, що, взагалі кажучи, незвично для США.

Звичайно, я роблю це ще й тому, що я правша, і мені зручніше керувати найбільш часто використовуваним гальмом саме правою рукою.

Нахил на віражі
Щоб повернути байк, ви повинні нахилитися у бік повороту. Чим швидше ви їдете, і чим різкіше повертаєте, тим сильніше ви повинні нахилитися. У вас немає вибору в цьому питанні, при заданих швидкості і радіусі повороту центр ваги системи «велосипед + велосипедист» неодмінно повинен бути зміщений трохи в бік, інакше порушиться рівновага.

Що ви повинні контролювати, щоб, залежно від типу нахилу (тільки байк, тільки тіло або тіло разом з байком), перемістити загальний центр ваги в потрібну точку?

Різко нахилити велосипед, тіло тримати прямо
Цей підхід популярний серед новачків, які бояться нахилятися, і які відчувають себе впевненіше, коли тримаються прямо, не нахиляючись.
Ця техніка рекомендується деякими гонщиками і тренерами, оскільки нібито надає можливість виходу із заносу - але я не вірю в це.

Різко нахилити тіло, велосипед тримати прямо
Цей підхід популярний серед гонщиків, які бояться зачепити педаллю землю. Часто це стосується тих, хто їздить на велосипедах без системи передач, оскільки вони не можуть проходити гострі кути.
Ця техніка рекомендується деякими гонщиками і тренерами, оскільки також нібито надає можливість виходу із заносу - але я не вірю і в це.

Спільний нахил велосипеда і тіла і збереження їх в одній площині, як при русі прямо
Ця техніка має ту перевагу, що при її використанні зберігається рульове керування, а осі, точки дотику шин з землею і центр ваги перебувають в одній площині. Це дозволяє зберегти характеристики руху велосипеда, і робить занос менш ймовірним. Ви можете самі це перевірити, провівши експеримент, запропонований Jobst'ом Brandt'ом:

«Дехто вірить, що розворот колін або нахил тіла полегшує проходження повороту. Розворот колін роблять безбашені гонщики на мотоциклетному треку. Цей марний, але вселяючий впевненість рух на нерівних дорогах працює проти вас. Будь-яка частина ваги тіла, не відцентрувана щодо байка (все одно, за рахунок нахилу велосипеда або за рахунок розвороту колін), виносить частину ваги тіла «назовні», і утрудняє рульове керування, якщо дорога недостатньо гладка. Зсув з сідла також ускладнює деякі маневри.

Щоб перевірити це на власному досвіді, проїдьтеся по прямій, але розбитій дорозі, стоячи на одній педалі на «перекошеному» байці. Зверніть увагу, за якою звивистою траєкторією рухається велосипед. І навпаки, якщо ви відцентріруєте свою вагу відносно байка при їзді по тій же самій розбитій дорозі, ви можете чудово проїхати прямо, навіть не торкаючись керма. Коли ви нахиляє велосипед, стає неможливим подолати нерівності дороги, особливо якщо рухатися не по прямій траєкторії. Для кращого контролю завжди центруйте свою масу щодо байка. »

Лист до Bike Culture
Тут наведено лист, який я написав в журнал Bike Culture в 1995 році. Він стосується деяких ідей, викладених вище.

У Bike Culture # 6 / 95 Marek Utkin висміює «Безглузді стандарти» велосипедної індустрії. Він починає з чудової розминки: «У всі часи деспоти втомлювалися регулювати кожен аспект життя суспільства ...» Він посилається на Гітлера з його DIN і на Сталіна з його ГОСТ. Дивно, що він при цьому забуває згадати про тісний зв'язок між Наполеоном і метричною системою - може бути, йому подобається метрична система, і він не хоче ворушити її «деспотичне» минуле.

Особливо він знущається над новими правилами Європейського Союзу, що вказують встановлювати праворуч ручку переднього гальма. «Проблеми почнуться, коли байк з такою установкою гальмівних ручок поїде ... по країні з правостороннім рухом. Сигналізація лівою рукою, близькою до дорожнього потоку, набагато небезпечніша, ніж сигналізація правою рукою. При такому розташуванні гальмівних ручок зростає потенційна небезпека. Гальмування тільки переднім колесом, з однією рукою на кермі, може призвести до нестабільності переднього колеса. Також верхня частина тіла велосипедиста рухається вперед, в той час як сам велосипед раптово гальмує, що призводить до ще більшого посилення тиску на праву сторону керма. »

Я змушений пояснити, що ця позиція демонструє досконале нерозуміння принципів роботи гальм. На велосипедах, як і на всіх колісних транспортних засобах, переднє гальмо набагато більш важливе і ефективне. Одне тільки переднє гальмо зупиняє звичайний велосипед в два рази швидше, ніж заднє - і так само швидко, як обидва гальма, застосовані разом, крім випадків слизьких поверхонь.

На жаль, багато недосвідчених велосипедистів і не велосипедистів думають, що використання переднього гальма небезпечне, і що при натисканні на переднє гальмо ви неминуче блокуєте переднє колесо, перелітаючи через кермо і проламуючи собі череп. Це трапляється, але вкрай рідко, і вже ніяк не з тими, хто їде на справному велосипеді і вміє правильно поводитися з переднім гальмом.

Небезпека більш реальна для велосипедів з пошкодженими ободами або невірно налаштованими гальмами. Небезпека навіть більша для велосипедистів, які зазвичай покладаються на одне тільки заднє гальмо, будучи поставлені в ситуацію, коли необхідно негайно загальмувати. Панікер, не звичний до використання переднього гальма, дійсно може натиснути на нього з усіх сил, і скрутити собі шию.

Якщо ви вибачите мені автомобільну аналогію: водій який ніколи не управляв машиною з хоршими гальмами, пару раз потрапляє в занос, коли починає їх використовувати. Це не означає, що не в порядку гальма - проте це означає, що водієві потрібно навчитися правильно їх використовувати.

Я часто їжджу на дорожньому велосипеді з одним тільки переднім гальмом. Це прекрасний спосіб навчитися акуратно контролювати переднє гальмо, так як велосипед без системи перемикання передач дуже чутко(?????) реагує на все, що відбувається в його задній частині.

На початку 80-х я абсолютно захворів гірським велосипедом і їздою по лісі, і повністю переробив свій стиль гальмування, щоб утриматися на нерівних поверхнях, звичайних на лісових стежках.

У 1988 році я на рік поїхав до Франції, і повернувся до дорожнього покриття. Біля мого будинку була чудова ділянка дороги, що веде вниз у долину під назвою La Route des Sept Tournants. Це була серія стрімких розворотів, красивих мостових, дуже добре спланована. Я звик регулярно спускатися в цю долину по одному з улюблених маршрутів. Проблема була в тому, що я ніколи не міг дійсно швидко спуститися, я завжди відчував, що балансую на межі втрати зчеплення, і що заднє колесо прокручується. Після кількох місяців такого катання я прийшов до висновку, що вік дає знати про себе - я просто боюся. Я пам'ятав, що звик їздити набагато швидше по схожим горбам на своєму старому дорожнику без заднього гальма - почекайте хвилинку, може бути, це якраз те, що треба! Наступного разу я вирішив не використовувати заднє гальмо, поки не відчую нагальну в тому необхідність - і я йшов повільніше тільки на самому початку, а вже потім - так швидко, наскільки дозволяв здоровий глузд.

Таким чином, я знову повернув собі молодість! Справа дійсно була в прослизанні заднього колеса, і ковзало-то воно лише тому, що я використовував заднє гальмо. Без нього все було в порядку. Переднє колесо, завдяки розподілу ваги під час гальмування, також мало достатнє зчеплення з дорогою.

Багато хто скаже вам, що небезпечно використовувати переднє гальмо на повороті; я б відповів, що це так, якщо ваша техніка повороту неправильна. Центр ваги велосипедиста повинен нахилятися убік; цього вимагають закони фізики. Є три способи зробити це. Перший спосіб - нахилити тільки байк. Другий - нахилити тільки тіло. Третій, і в більшості випадків правильний - нахилити і тіло, і байк в одній площині, як єдине ціле.

Нахил байка і велосипедиста в різних режимах заважає управлінню, виводячи центр ваги з площини коліс. Якщо ви застосовуєте у цей момент переднє гальмо, сила гальмування впливає на ручне управління, яке тепер також не знаходиться в одній площині з вектором сили. Jobst Brandt придумав прекрасний спосіб докази цей факт: спробуйте їхати прямо, але стійте на одній педалі на «перекошеному» байці. Якщо ви сміливі, клацніть переднім гальмом - тільки обережніше.

Слід допустити деяку амбівалентність щодо державних постанов про одноманітне налаштування велосипедів. У США фактично держава вимагає встановлення системи «передній - зліва» на всі нові велосипеди. Я дуже заперечую проти цього. Одного разу через таку систему я потрапив в аварію: їхав на велосипеді знайомого з системою «передній - зліва», а думав, що використовую систему «передній - справа». Я виїхав на перехрестя - і тут мене підрізала машина. Інстинктивно я стиснув гальмо правою рукою - і, оскільки це було заднє гальмо, то загальмував з великими труднощами!

Додам ще один аргумент на користь системи «передній - справа»: більшість з нас - правші.

Offline bhagavan

  • Брахман
  • Ветеран
  • *
  • Повідомлень: 1333
  • Карма: +24/-1
  • Стать: Чоловіча
    • Перегляд профілю
    • Шприха
« Reply #1 : 27.05.2010, 11:58:48 »
О, Тед почав перекладати з Інгліша ))

Тепер не так просто буде йому закинути плагіат )
Ну і вказаний копірайт робить свою добру справу.

П.С. Переклади з англійської та інших "далеких" мов - це класно. Такі тексти важко доводити стилістично - бо побудова речень трохи відрізняється і тексти без доводки виглядають дуже синтетичними.

Offline teodor4ik

  • Модератор
  • Ветеран
  • *
  • Повідомлень: 4812
  • Карма: +173/-13
  • Стать: Чоловіча
  • крокодил, carrera-banshee, спеш-enduro, аркус
    • Перегляд профілю
« Reply #2 : 27.05.2010, 13:25:07 »
П.С. Переклади з англійської та інших "далеких" мов - це класно. Такі тексти важко доводити стилістично - бо побудова речень трохи відрізняється і тексти без доводки виглядають дуже синтетичними.
а для цього є славко... бо я в тому баран. а взалі стараюсь перекладати не автоматом, а перенабирати з 0.

P.S. зара собсно веду перемови з автором, шоп він дав лінки на ці переклади в себе на сайті :), але вже після того як воно переїде на глагне.

Offline bhagavan

  • Брахман
  • Ветеран
  • *
  • Повідомлень: 1333
  • Карма: +24/-1
  • Стать: Чоловіча
    • Перегляд профілю
    • Шприха
« Reply #3 : 27.05.2010, 13:30:44 »
Бачу чим далі тим нагальніше постає питання підйому головної сторінки шприхи. Відпиратися вже далі нема куди.

Offline teodor4ik

  • Модератор
  • Ветеран
  • *
  • Повідомлень: 4812
  • Карма: +173/-13
  • Стать: Чоловіча
  • крокодил, carrera-banshee, спеш-enduro, аркус
    • Перегляд профілю
« Reply #4 : 27.05.2010, 13:33:56 »
Бачу чим далі тим нагальніше постає питання підйому головної сторінки шприхи. Відпиратися вже далі нема куди.
по цьому пункту є, я написав шо вони поки побудуть тут для, якраз, стилістичної доводки :) такшо час ше є..

З.І. але ж дофіга лінків з поважного ресурсу помойму бальзам на душу гугля і не тільки...

Offline Vintage

  • Ветеран
  • *****
  • Повідомлень: 1131
  • Карма: +26/-5
  • Стать: Чоловіча
  • Ardis Slavytich - звірюка, Giant Yukon Disc
    • Перегляд профілю
« Reply #5 : 28.05.2010, 19:54:31 »
"Струйовий" матеріал - зацінив! +