Тема: Догляд за ровером - Зношення системи  (Прочитано 7044 раз)

0 Користувачів і 2 Гостей дивляться цю тему.


Offline teodor4ik

  • Модератор
  • Ветеран
  • *
  • Повідомлень: 4812
  • Карма: +173/-13
  • Стать: Чоловіча
  • крокодил, carrera-banshee, спеш-enduro, аркус
    • Перегляд профілю
« : 25.03.2010, 16:53:40 »
зношення касети і ланца.

В процесі експлуатації велосипеду зношуються всі вузли приводу - ланцюг, касета і система (блок передніх зірочок). Але знос кожного вузла має свої неповторні особливості.


Касета. Визначити знос зірочок можна за формою зубів. Оскільки ланцюг в процесі їзди впливає тільки на задню сторону кожного зуба, зношується саме ця сторона. На новій зірочці кожен зуб має задню сторону крутішу, ніж передню. В процесі зносу передня сторона залишається без змін, а задня помалу "розплющується" і "з'їдається" ланцюгом, і при цьому стає пологішою. Зазвичай ресурс касети - близько 10000-15000 км., хоча він сильно залежить від класу устаткування, і від стилю катання.

Коли зуби сильно зношені, при активному педалюванні ланцюг починає проскакувати, особливо на маленьких зірочках

Система. Система зношується приблизно так само, як і касета - міняється форма зубів. При сильному зносі ланцюг починає проскакувати на передніх зірочках. Ресурс системи достатньо великий, (вона може працювати і 20000-25000 км.), але сильно зношений ланцюг занапастить її раніше.

Ланцюг. Ланцюг зазвичай служить менше, ніж касета - близько 4000 км.(знову ж таки, ресурс сильно залежить від умов катання). Знос ланцюга виявляється в тому, що вона "витягується". Тобто якщо покласти поряд ланцюг із стажем і новий, то при однаковій кількості ланок старий ланцюг буде довший (звичайно, в натягнутому стані). Витягування ланцюга обумовлене не фізичним подовженням її пластин, а зносом осей ланок, тобто ланцюг як би розбовтується. Але все одно це призводить до того, що міняється відстань між ланками, і врешті-решт з'являється невідповідність між довжиною ланки ланцюга і відстанню між зубами зірочки. Тому сильно зношений ланцюг починає дуже швидко зношувати касету і систему.

В англомовній літературі описаний простій спосіб визначення ступеня зносу ланцюга, придатний для всіх моделей гірських і шосейних велосипедів (окрім хіба що зовсім антикварних)

Для визначення зносу треба зміряти довжину 24 сегментів ланцюга Вимірювати можна звичайною лінійкою або рулеткою, не знімаючи ланцюг з велосипеда. В цьому випадку вимірювання проводять на верхній половині ланцюга, коли він злегка натягнутий.

Оскільки один сегмент ланцюга має довжину 1/2 дюйми, довжина 24 сегментів повинна складати 12 дюймів, або один фут, або, якщо по-нашому - 304.8 мм.

Вимірювати треба відстань між центрами першої і 25-ої осей.

Результати вимірювання:
304,8- Новий ланцюг.
304,8-306,4 мм - Ланцюг в нормі.
306,4-307,9 мм - Ланцюг зношений. Якщо його замінити зараз, то спочатку можливі невеликі проблеми через невідповідність кроку нового ланцюга і старих зірочок. Через деякий час ланцюг і зірочки повинні приробитися один до одного..
307,9 мм або більше - Ланцюг сильно зношений, касета і система- швидше за все, теж. Якщо замінити тільки ланцюг, то процес прироблення може затягнутися. Краще поміняти касету і систему разом з ланцюгом.

Можна, звичайно, накатати 10000 км., нічого не роблячи ні з касетою, ні з ланцюгом, ні з системою. Але якщо на зношену касету поставити новий ланцюг, то почнуться проблеми через різний крок ланцюга і касети, і буде потрібен якийсь час на те, щоб вони приробилися один до одного. А сильно зношена касета нормально не працюватиме з новим ланцюгом, так само як і сильно зношений ланцюг "з'їсть" нову касету і систему.

Тому перше правило - якщо привід зносився сильно, то міняємо все відразу - касету, ланцюг, систему, а не по частинах.

Є думка, що можна, не чекаючи сильного зносу, придбати два або три ланцюги, і міняти їх по кругу, через 1000-1500 км. Тоді ланцюги і зірочки зношуватимуться рівномірно.

З іншого боку, різні зірочки зношуються по-різному. Природно, ваші улюблені зірочки зношуватимуться швидше, ніж інші, тому про рівномірність зносу в цьому випадку говорити не доводиться.

Що порадити у кожному конкретному випадку? Це залежить від вашого стилю катання і від його інтенсивності.

Якщо велосипед ви катаєте тільки по двору або парку, і його пробіг вимірюється парою сотень кілометрів в сезон, то очевидно, його знос протягом найближчих десяти років вам не загрожує.

А для тих, хто катається багато і часто, можна спробувати міняти ланцюги по кругу.