Тема: Вибір велосипеда - Ходова  (Прочитано 8952 раз)

0 Користувачів і 1 Гість дивляться цю тему.


Offline teodor4ik

  • Модератор
  • Ветеран
  • *
  • Повідомлень: 4812
  • Карма: +173/-13
  • Стать: Чоловіча
  • крокодил, carrera-banshee, спеш-enduro, аркус
    • Перегляд профілю
« : 25.03.2010, 17:11:09 »
Вибір велосипеда - Ходова частина велосипеда.
Ходова частина велосипеда - це втулки коліс, каретка, ланцюг, блок передніх зірочок з шатунами (система), блок задніх зірочок (касета), і механізм вільного ходу. До ходової частини також відносять передній і задній перемикачі передач.

Ті, хто катається на велосипеді кілька років, частенько використовують термін «велосипед котить», або «не котить». «Накатистість» велосипеда залежить від багатьох параметрів, але найбільш істотний вплив на цю величину має саме стан ходової частини.

Від того, наскільки добре працюють втулки, наскільки швидко і чітко перемикаються передачі, залежить легкість ходу велосипеда, і, в кінцевому рахунку, настрій його власника.

Точно так само, як виробники автомобілів не конструюють «з нуля» кожен болт, виробники велосипедів не розробляють втулки коліс і перемикачі для кожної моделі велосипеда. Вони вважають за краще користуватися стандартними виробами. Є всього кілька фірм, які освоїли виробництво комплектуючих для велосипедного машинобудування, і їх продукція встановлюється майже на всі моделі велосипедів що серійно випускаються . В даний час приблизно три чверті світового ринку велосипедних комплектуючих захопили дві компанії - Shimano і SRAM. У результаті практично в кожному велосипеді використовуються вироби однієї з цих двох фірм.

Треба сказати, що розробники цих комплектуючих намагаються забезпечити сумісність між компонентами настільки, наскільки це можливо. У результаті велосипед може містити товари різних виробників.

 Кожен виробник велосипедних комплектуючих випускає декілька видів (класів) обладнання, які відрізняються ціною і якістю. Обладнання різних класів призначено для різних груп споживачів з різними запитами і різними матеріальними можливостями.

Класи устаткування Shimano і SRAM

Turney, Sora, C030
Спроба знизити собівартість виробництва будь-яку ціну. Низька надійність і велика вага. Дитячі і підліткові велосипеди. Катання по дворах і парках. Прогулянки для здоров'я від випадку до випадку. Тільки найбільш нескладні походи

Altus, C050, Acera, Tiagra, Sram 3.0
Компоненти початкового рівня. Прийнятна якість при невисокій ціні. Бюджетні серії велосипедів. Щоденні прогулянки для здоров'я. Нескладні одно- та багатоденні походи.
 
Alivio, 105, Sram 4.0,
Deore, Ultegra Sram 5.0
Компоненти середнього класу. Хороша якість за доступною ціною. Велосипеди середньої цінової категорії. Одноденні, і нескладні багатоденні походи. Аматорські змагання, тренування.

Deore LX, Sram X-7,
Hone, Deore XT, Sram X-9
Компоненти високого класу. Висока якість і мала вага, за прийнятною ціною. Велосипеди верхньої цінової категорії Складні одно- та багатоденні походи. Аматорські змагання, тренування.

Dura-Ace, XTR, Sram X-0
Спроба знизити вагу будь-якою ціну. Надійність, сумісність з іншими компонентами не мають вирішального значення. Дуже дорогі велосипеди. Має сенс використовувати тільки для змагань.

У верхній частині знаходяться найдешевші класи обладнання, що не відрізняються ні високою якістю, ні малою вагою. При їх виготовленні широко застосовуються пластмаси, або дешеві сорти сталі. Велосипеди, на яких встановлені такі деталі, виходять дуже дешевими, але при цьому ненадійними та капризними. Якщо на такому велосипеді кататися тільки по вихідних і тільки по сухих доріжках парку, то він прослужить декілька років. Але в далекому поході цей велосипед може вимагати багато зусиль на регулювання і ремонт. Наприклад, при попаданні гілки чагарнику в задній перемикач Turney з великою вірогідністю відбувається його поломка, тому що корпус цього перемикача виготовлений з пластмаси. Перемикач Deore після такої події, можливо, доведеться лише трохи відрегулювати.

Рекомендації покупцеві.
Придбання велосипеда з обладнанням безіменних китайських фірм, а також SHIMANO Turney, Sora, C030, виправдано тільки для дитячих і підліткових велосипедів, для яких не потрібен великий ресурс. Якщо ви сильно обмежені в засобах, більш розумним варіантом є придбання одношвидкісного велосипеда вітчизняного виробництва.
 
З протилежного боку знаходяться дуже дорогі класи обладнання. (SHIMANO XTR, Dura-Ace, і SRAM X.0) Вони використовуються в велосипедах, призначених для змагань. У компонентах, які належать цих класів, використовуються найсучасніші матеріали, і найвитонченіші інженерні хитрощі; все це спрямовано на зменшення ваги. При цьому собівартість виробництва великої ролі не грає, тому і ціна виявляється дуже високою. Разом з тим надійність цих компонент виявляється не набагато вища, ніж в обладнання попередніх класів (SHIMANO Deore XT, SRAM 9.0).

Рекомендації покупцеві.
Придбання велосипеда обладнанням змагального класу (SHIMANO XTR, Dura-Ace, і SRAM X.0) виправдано, тільки якщо планується брати участь у професійних змаганнях. Якщо ви готові заплатити за велосипед стільки ж, скільки за автомобіль-іномарку, то майте на увазі, що і обслуговування такого велосипеда обійдеться дорожче, тому що будуть потрібні специфічні інструменти і навички роботи.

Велосипеди, оснащені обладнанням, що знаходиться в середині , можна рекомендувати більшості покупців. Чим вище клас устаткування, тим вища ціна, але зате легший виходить велосипед, надійніше працюють його механізми в більш складних умовах. Наприклад, якщо ви припускаєте щодня кататися по найближчому парку, то достатньо придбати велосипед з обладнанням SHIMANO Altus, Acera, або SRAM 3.0. На такому велосипеді можна відправитися на пару днів в нескладний похід. Кілька років він працюватиме, не вимагаючи великих зусиль по обслуговуванню. Але для більш складних подорожей такий велосипед підійде слабо. Якщо в поході зустрінуться великі ділянки бездоріжжя, то надійність компонентів велосипеда може виявитися недостатньою. У результаті, замість того, щоб купатися в озері або ловити рибу, ви будете щовечора займатися регулюванням перемикачів. Якщо ви плануєте здійснювати такі поїздки, де буде багато бездоріжжя, слід придбати велосипед з обладнанням більш високого класу.

Рекомендації покупцеві.
Купуючи велосипед, врахуйте, що багато компонентів з різних класів сумісні один з одним. При необхідності ви можете вдосконалити свій велосипед, встановивши обладнання більш високого класу. Наприклад, якщо ви кілька років тому придбали велосипед з обладнанням SHIMANO Acera, а зараз вирішили здійснювати на ньому далекі подорожі, то зовсім не обов'язково купувати новий велосипед. Можливо, достатньо буде замінити деякі деталі на аналогічні, з серії Alivio або Deore, що дозволить заощадити чимало коштів.

Якщо ви купуєте старий велосипед.
Багато несправностей ходової частини виявляються тільки під навантаженням, тому перед покупкою трохи прокотіться на велосипеді, і перевірте, наступне:
• Колеса, педалі і каретка повинні обертатися легко й безшумно, без люфту і заїдань.
• Перемикання передач повинно проводитися швидко і чітко.
• При обертанні педалей ланцюг не повинен проскакувати на зірочках.

Фірма SHIMANO ділить всі класи обладнання на кілька груп, призначених для різних умов експлуатації - Гірську, шосейні, Комфортну, і Міську.

Компоненти, що відносяться до гірських груп, (Altus, Acera, Alivio, Deore, LX, XT, XTR), краще працюють на грунтових дорогах і на бездоріжжі. Підшипникові вузли у них краще захищені від бруду, більш широкий діапазон перемикання швидкостей.

Компоненти шосейних груп (Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace) не призначені для нерівних і брудних доріг, зате вони мать меншу вагу і легший хід.

Компоненти комфортної групи (С030, С050), по суті, нічим не відрізняються від аналогічних компонент початкового рівня гірської групи, їх поява диктується в основному маркетинговими міркуваннями. Як і компоненти Turney, вони призначені головним чином для катання по дорогах.

Компоненти міських груп (Nexus) використовуються в міських велосипедах. Вони містять у собі задні втулки з планетарними передачами, деякі моделі обладнані автоматичними перемикачами передач.

Групи Hone i Saint призначені для катання в стилі фрі-райд, ДХ.

Shimano випускає й інші групи обладнання, призначені для певних стилів катання. Зокрема, для велосипеда BMX випускається група устаткування Shimano DXR.

Рекомендації покупцеві.
При виборі велосипеда в магазині запитайте у продавця, який клас обладнання встановлено на велосипеді - таким чином можна швидко визначити, для яких цілей цей велосипед призначений.
Клас устаткування велосипеда - це важлива ознака, по якому можна порівнювати велосипеди різних виробників.
 
Важливі вузли ходової частини велосипеда - блоки передніх і задніх зірочок.

Передні зірочки (їх називають системою) об'єднані в блок з двох (на шосейних групах) або трьох (на гірських групах) зірочок. Чим більше зубів мають передні зірочки, тим вищою буде максимальна швидкість велосипеда(якшо ви "кінь").

Задні зірочки теж об'єднуються в блоки, звані касетами. На касетах дорожніх велосипедів зазвичай встановлено три-п'ять зірочок, а на шосейних і гірських - до десяти. Чим більше зірочок у касеті і в системі, тим універсальнішим виходить велосипед.

Наприклад, якщо спереду стоїть три зірочки, а ззаду - дев'ять, то у такого велосипеда виходить 3х9 = 27 швидкостей. Хоча реально не всі вони будуть використовуватися, на такому велосипеді можна кататися як по гарному шосе, так і по серйозному бездоріжжю.