Найбільш часто використовувані стандарти вузлів сучасного велосипеда
Рульові стакани (штоки вилок, рульові колонки, виноси)
В даний час виділилося чотири основні стандарти (різьбові кермові ми тут розглядати не будемо). Найстарішим в історичній ретроспективі є стандарт рульової розміром 1 дюйм. Зараз його можна зустріти переважно на прогулянкових велосипедах і байках самої нижчої цінової групи.
Найбільш поширеним є розмір рульової з діаметром 1,125 (1-1/8 дюйма. Цей стандарт виник в комплексі і винаходом вилок з алюмінієвим чи карбоновим безрізьбовим рульовим штоком. Переважна більшість рам для шосе, крос-кантрі, ендуро, тріала випускаються саме з таким рульовим стаканом. Відповідно, і вибір рульових колонок, вилок і виносів під них просто величезний. Ще раз повторюся - це стандарт домінує.
Останнім часом (а саме з 2003 року) з ініціативи компанії Answer/Manitou був народжений новий стандарт рульової діаметром 1,5 дюйма. Він так і називається OnePointFive (або скорочено OPF). Ідея тут полягає в тому, щоб використовувати вилки з ходом більше 130 мм і при цьому виконати вилку з одною короною. Відповідно, у відповідь на появу таких вилок виробники рам стаиі (спочатку одинично, а потім - всі кому не лінь) випускати й рами під цю рульову. Зараз OPF прижилася і переважна більшість рам для жорсткого використання мають версії з рульовими стаканами як на 1,125, так і на 1,5 дюйма, або випускаються тільки на 1,5, але мають комплект адаптерів під 1,125.
Окремо стоять рами з рульовим стаканом розміру 1,25 (1-1/4) дюйма. Вони застосовуються компанією Cannondale (втім, в 2001 році я бачив байк Univega з такою ж рульовою). Стандарт був придуманий для використання з вилками Cannondale Headshok і отримав однойменну назву Headshok. Необхідність у такому товстому рульовому стакані обумовлена конструктивними особливостями вилок серії Headshok - амортизуюча система у них розташована не в ногах вилки, а саме всередині рульового стакана. І для того, щоб вмістити в себе всю начинку, стакан довелося "роздути" до розміру 1-1/4 дюйма. Мабуть за традицією, випуск таких рам продовжується і донині.
Каретки (шатуни)
Спочатку з'єднання кареточного валу і шатунів було для всіх однаковим - конус квадратного перетину (квадрат, ISO, JIS). Так було в шосе, так перейшло й до байків. У 1997 році Shimano розробили новий стандарт кареточного валу для своїх топових груп устаткування. Новий вал був порожнистим всередині, круглий в перерізі і з'єднувався з шатунами шліцовим з'єднанням. Шліців було з кожного боку по 8 штук, тому стандарт був названий Octalink. Діаметр кульок в підшипниках такої каретки став помітно меншим в порівнянні з квадратом. Це рішення було революційним як в конструкторському плані, так і в маркетинговому. Конструктивно - тому що вузол в цілому виходив більш легким, а з'єднання з шатунами - більш жорстким. Продажі - теж не постраждали, оскільки патент на виготовлення шатунів і систем під Octalink зробили відкритим, а право випуску кареток під нього - залишили за собою. Відповідно, з 2000-го року, коли Octalink стали масово застосовувати в бюджетних групах обладнання (і відповідно - на недорогих байках), виручка компанії за цей рахунок зросла тисячократно. У свою чергу, альянс компаній FSA, RaceFace і Truvative підготував свою відповідь Чемберлену. Ним став черговий новий стандарт, названий ISIS. Конструктивно - той же самий окталінк, але сильно гіпертрофований. Діаметр валу став ще більшим, розмір кульок у підшипниках став ще меншим, шліци стали ще більшими і число їх стало рівним десяти. ISIS розроблявся виключно для екстремального застосування, але через пару років з'явилися й сильно полегшені версії.
Починаючи з 2003 року Shimano почала випуск систем, інтегрованих з кареточним блоком в єдиний вузол (Hollowtech II). За заявою виробників, такий дизайн сайту виходить жорсткішим і легшим ніж система і каретка аналогічного рівня традиційного виду. Спочатку дана конструкція застосовувалася в обладнанні рівня XTR, пізніше Hollowtech II перекочував і в низькі групи. Починаючи з 2005 року аналогічні конструкції з'явилися і в модельних рядах Truvative і RaceFace.
Передні перемикачі
Тут коло виробників не такий широкий, як у попередніх двох групах, тим не менше, в залежності від конструктивних особливостей кожної конкретної рами знадобиться вибрати перемикач із цілком конкретними характеристиками. Питання вибору виробника і рівня перемикача я залишу на ваш розсуд. Більш актуальними є три речі - положення хомута (верхній хомут, середній хомут або нижній хомут), підводка троса (верхня або нижня) і діаметр хомута (28,6 мм, 31,8 мм або 34,9 мм). Крім того, ще є версії передніх перемикачів з кріпленням прямо на каретку (тобто хомута вони не мають в принципі). Така конструкція називається E-Type і вимагає відповідної конфігурації кареточного стакана на рамі (вона так само називається E-Type). Подібна конструкція зустрічається переважно на двопідвісах, де в силу хитромудрої конструкції рами прикрутити перемикач з хомутом не представляється можливим або прикручувати його взагалі нема до чого.
Кріплення дискових гальм і роторів
Дискове гальмо кріпиться на байку у двох зонах - на кермі (ручка), на вилці/рамі (каліпер) і на втулці (ротор). Відносно керма - тут ніякого різноманіття не спостерігається. А ось каліпер і ротори - тут не все однозначно. Каліпер кріпиться до стандартних вушок на пері рами або нозі вилки. Варіантів два - міжнародний стандарт (international standart або IS) і PostMount. Перший з них найбільш розповсюджений (кріпильні отвори в проушині мають горизонтально-поперечний напрямок), другий - як правило, можна побачити на вилках Answer/Manitou. Каліпери дискових гальм з кріпленням стандарту PostMount випускаються досить рідко.
Кріплення гальмівного диска встигло зазнати більшу кількість еволюційних ступенів: на 6 болтів (international standart або IS), на 5 болтів (стандарт Hope), 4 болти (Formula) і CenterLock (Shimano). В останньому з них диск кріпиться не до фланця втулки болтами, а на шліцове з'эднання одним замком, аналогічним тому, який закріплює касету на барабані задньої втулки. Зараз "війна стандартів" у цьому сегменті вляглася і на ринку представлені в основному втулки і ротори стандартів IS і CenterLock.
Рулі (виноси)
Тут все йде від діаметра центральної частини руля, де останній кріпиться в винос. Чим більший діаметр центральної частини керма, тим більша жорсткість, але тим вище і вага (як руля, так і виносу). Зараз у магазинах зустрічаються рулі з діаметром центральній частині 25,4 мм, 26,8 мм або 31,2 мм. Під них в нормальній кількості продаються і виноси різноманітних характеристик. Рулі (і виноси) на 25,4 мм зараз зустрічаються все рідше. Їм на зміну прийшов розмір 26,8 мм. У компонентах для жорсткого застосування в останні кілька років захоплює позиції стандарт 31,2 мм. Правда виробники намагаються його просувати також і в секторі компонентів для крос-кантрі, але поки не дуже успішно, так як боротися з вагою деталі при таких габаритах вельми проблематично.
Контактні педалі (шипи)
Найбільшого поширення в широких масах отримали контактні педалі для МТБ стандартів Shimano SPD, Time ATAC і Crank Brothers EggBeater. Кожен з них має свою конструкцію і, відповідно, свою конфігурацію шипів. У стандарті SPD як педалі, так і шипи до них випускаються багатьма виробниками - тут відзначилися Ritchey, WTB, Wellgo і багато інших. Педалі і шипи сумісні з Crank Bros EggBeaters випускає тільки Look моделі 4х4. Що ж стосується випуску продукції стандарту Time ATAC іншими виробниками, то ніякої інформації про це не надходило.
Павуки систем
Система - це є вузол велосипеда, що складається з пари шатунів і набору зірок, прикріплених до шатунів за допомогою болтів, заклепок або яким-небудь іншим методом. Як правило, зірки кріпляться до правого шатуна. І ось тут є велике поле для варіацій: найбільш масовим є випуск систем з 4-х лапим павуком (64/104 мм) для кріплення зірок (тобто кожна зірка кріпиться до павука в 4 точках). За інших рівних умов саме 4-х лапа система є найбільш легкою і при цьому оптимально жорсткою і міцною. Втім, всюди бувають особливі умови або нестандартні запити споживачів - іноді райдеру з якихось причин зручніше використовувати в системі набір з двох, а не трьох зірок. І якщо при цьому менша зірка потрібна розміром менше 32 зубців, то чотирилапого павука тут буде недостатньо, так як діаметр вінця такої зірки буде загрозливо близький до діаметру окружності, що проходить через центри посадочних отворів зірки. Отже, тут потрібен павук у якого діаметр окружності, що проходить через центри посадочних отворів великої зірки менше 104мм. Такий розмір існує і дорівнює 94мм. Він відповідає пятилапому павуку розміру "компакт" (58/94мм). І незважаючи на те, що такі павуки важчі чотирилапок, вони все одно випускаються (переважно невеликими серіями), і в продажу зустрічаються нечасто. Також має місце ще один стандарт системи з п'ятьма лапками - його прийнято називати "стандарт". Тут посадочні розміри - 74/110мм. Втім, еволюція триває, і, дотримуючись шляху зниження ваги, компанія MiddleBurn, наприклад, розробила і випустила систему з трилапим (!!!) павуком.
Іноді для збільшення жорсткості системи зірки кріпляться не до лап павука, а до спеціального кріпильного диску. Втім, розташування отворів під кріпильні болти на ньому все одно підкоряється вищеописаним стандартам.
Carcass
Джерело: uabike.com