Тема: Ремонт - Якшо ви блондинка...  (Прочитано 6756 раз)

0 Користувачів і 2 Гостей дивляться цю тему.


Offline teodor4ik

  • Модератор
  • Ветеран
  • *
  • Повідомлень: 4812
  • Карма: +173/-13
  • Стать: Чоловіча
  • крокодил, carrera-banshee, спеш-enduro, аркус
    • Перегляд профілю
« : 25.06.2010, 16:40:03 »
Все, що написано далі - речі цілком очевидні та місцями, здавалося б, не потребують додаткових пояснень. Проте досвід показує, що новачкам властиво здійснювати неймовірно безглузді помилки і не розуміти самого елементарного. Тим не менше, пояснювати тут, чим відрізняється плоска викрутка від хрестової, скільки граней у шестикутника, в який бік закручувати гвинтики, і як це «за годинниковою стрілкою», я не буду. Навіть тим, у кого все життя годинник був тільки електронний.
Якщо поруч з вами є люди, які вміють ремонтувати ланцюг без вижимки, усувати люфт в рульовій колонці і настроювати задній перемикач однією лівою рукою з зав'язаними очима - що ж, вам дуже пощастило.

Тим не менше, існує ряд простих операцій, які просто необхідно вміти робити самостійно, оскільки не завжди ж ви катаєтеся в компанії, а трапитися може всяке.
І одна порада, слідування якій полегшить життя не тільки вам, але й оточуючим - читайте інструкції! Практично до будь-якого компоненту можна знайти детальний опис з ілюстраціями та керівництво з ремонту та обслуговування. Гугль набагато ефективніший безглуздих питань у конференціях.


Обладнання

Шестигранники. Абсолютно необхідна річ. Практично всі регулювання виробляються саме за допомогою цього інструменту (до речі, по-англійськи він називається allen key - це на той випадок, якщо ви все ж таки вирішите почитати інструкції). На мій погляд, шестигранники, закріплені на загальній підставці на кшталт складного ножа зручніші і безпечніші, ніж набір з декількох ключів в чохлі або пластиковому утримувачі. У будь-якому випадку, коли будете укладати інструменти в рюкзак, переконайтеся, що шестигранники закріплені так, щоб вони ні при якому розкладі не могли встромлятися вам у чутливі частини тіла. Існують міські легенди про горе-сноубордистів, які тримали в кишені викрутку для того, щоб зчищати сніг з кріплень. Катались вони добре, але недовго.


Викрутка. Одне-єдине регулювання, описане в цій статті, здійснюється не шестигранником, а викруткою - стиск пружини на ві-брейках (хоча іноді те ж саме робиться все-таки шестигранником). Хороші гальма, по всій вірогідності, в дорозі підлаштовувати не доведеться, якщо, звичайно, обійдеться без падінь і інших неприємностей. Крім того, викрутка потрібна при настройці перемикачів. У будь-якому випадку, годиться як плоска викрутка, так і хрестова. Особисто я користуюся швейцарським складним ножем, який можна вжити і в інших цілях. Знову ж таки, при упаковці рюкзака дотримуйтесь в цьому місці розумної обережності.

Вижимка для ланцюга. Я наполягаю - це річ необхідна. Проста вижимка займає не більше місця, ніж, приміром, шоколадний батончик, і важить не набагато більше. Імовірність того, що вона знадобиться, практично нульова, але якщо у вас порветься ланцюг, то без вижимки нічого зробити буде не можна. Тобто зовсім нічого. Хоча, звичайно, особисто мені одного разу ремонтували ланцюг за відсутності вижимки. Для цього знадобилося всього лише навсього три людини, лещата, молоток, мітчик і кругляк.

Три перерахованих вище девайса частенько об'єднують в bike tool. Це розумно. До того ж Crank Brothers, приміром, ще й дуже гарний, хоча і дорогий.


Насос. Існує думка, що це річ необов'язкова, оскільки навіть якщо інших байкерів поблизу немає, його можна позичити у автомобілістів (за умови, що у вас камери з клапаном Schraeder, а не Presta). На практиці ж автомобілісти не надто охоче йдуть на контакт, до того ж ви можете опинитися в місці, де автомобілів поблизу не буде (ну гаразд, помріяти-то можна?) Повітря під тиском на автозаправках і зовсім зло - перш ніж ви встигнете зрозуміти, що відбувається, вашу камеру розірве до чортів собачих.


Запасна камера. Дозволить вам заощадити десять хвилин, необхідні на те, щоб камеру заклеїти. Іноді це критично.

Ремкомплект. Обов'язково, обов'язково, обов'язково! Ремкомплект складається зі спеціального клею, спеціальних латочок і спеціального шматочка спеціальної наждачного паперу. Що з усім цим робити, я розповім нижче, поки тільки зауважу, що якщо у вашому місті немає спеціалізованих веломагазинів, ви можете купити латочки для автомобільних камер в автомагазинах і на заправках. Вони відрізняються від велосипедних розміром і товщиною, відповідно, не дуже зручні, але краще, ніж нічого.


Монтажки. Пристосування, які допоможуть вам зняти з колеса покришку і надіти її назад. Якщо у вас досить широкі обода, м'які покришки з кевларовим кордом, сильні пальці і ви не боїтеся за манікюр, без монтажек можна обійтися. В іншому випадку вони вам необхідні. Монтажки бувають металевими і пластиковими. Металеві важкі і незручні, до того ж ними набагато легше пошкодити обід або гуму. Із пластикових вибирайте ті, які зроблені з гнучкою пластмаси, а не з крихкої. Saietor рекомендує Park Tool, я не рекомендую Ritchey. Зусилля до монтажок додаються зовсім неабиякі, і їх легко зламати, що я, наприклад, не раз вже проробляла.
Після чого навчилася обходитися без них:)


Паперові носові хустки й пляшка води - для миття рук у польових умовах та інших корисних потреб.



Проколоте колесо

Для початку вам буде потрібно зняти колесо з велосипеда. Розтисніть гальма (стійки, на яких кріпляться колодки, скріплені між собою, їх потрібно відчепити). Відпустіть ексцентрик і ще трохи відкрутіть гвинт із зворотного боку ексцентрика - але не до кінця, інакше можете втратити пружину. Якщо мова йде про задньому колесі, попередньо перемкніть ланцюг на найменшу зірку - вам легше потім буде його ставити на місце. Тепер виймайте колесо.

Знімати покришку повністю немає ніякої необхідності, досить витягнути з обода один край, щоб можна було вийняти камеру. Якщо в камері залишилося ще повітря, має сенс спустити його повністю, працювати буде легше. Відразу обома монтажками зачепить край покришки з боку, протилежному ніпелю камери, витягніть покришку над ободом. На монтажках збоку є гачки. Ці гачки не для того, щоб що-небудь колупати, як ви могли подумати, а для того, щоб одну можна було зачепити за спицю, і спокійно працювати другою. У деяких наборах буває навіть по три монтажки, для особливо важких випадків. Так чи інакше, це момент досить нервовий, так що будьте терплячими й акуратними, судомні поспішні рухи навряд чи полегшать завдання.

Коли, нарешті, камера у вас в руках, потрібно знайти прокол. Тут вам допоможе насос. Надувайте і слухайте, де свистить. Згадайте, за яких саме обставин камера початку спускати повітря. Якщо це відбулося після жорсткого наїзду на бордюр, і повітря вийшло майже моментально - ми маємо класичний snake bite (коли камера затискається між ободом і покришкою), так що дірки повинно бути дві, як від укусу. Якщо ви проколює камеру вдруге, а тим більше втретє протягом декількох хвилин - уважно огляньте покришку, напевно в ній засів гвоздик або шматок скла.
Взагалі-то, мабуть, огляньте покришку зсередини в будь-якому випадку, якщо ви не впевнені на сто відсотків, що вас спіткав саме снейкбайт. У принципі, звичайно цими випадками проколи і вичерпуються, хіба що неякісні камери іноді просто рвуться по шву від надлишкового тиску.

Тепер вам потрібно зачистити місце подальшого накладення заплатки. Для цього й потрібна наждачка. Одна знайома дівчинка запитала мене якось, з якого боку потрібно зачищати камеру - зовні чи зсередини. Відповідаю. Зачистити камеру зсередини не представляється можливим без ризику її конструктивної повної загибелі, тому обійдемося тільки зовнішньою стороною. Та ж дівчинка запитала, чи не застосовуються для цих цілей хімічні препарати, наприклад ацетон. В принципі, воно б і непогано, але возити із собою для цих цілей пляшку ацетону або бензину не варто. У польових умовах обійдемося наждачкою. Зачистити потрібно площу трохи більшу, ніж площа заплатки. Потрібно домогтися того, щоб поверхня гуми стала трохи шорсткою. Найголовніше тут не перестаратися і не наробити нових дірок.

Потім потрібно нанести клей тонким шаром на зачищену поверхню і почекати, поки він трохи підсохне (приблизно хвилин п'ять). Тим часом можна відірвати від заплатки фольгу, що не завжди легко. Якщо вам попалися заплатки, де (о жах!) Фольги немає, а є прозора плівка з обох сторін, вам доведеться шляхом нелюдського напруги розуму визначити, яким боком її накладати. Hint: нижня сторона, як правило, цілком кольорова (жовта або зелена), з неї-то й треба зняти захисну плівку або фольгу. Латочку клеєм мазати не потрібно. Після цього накладаємо латочку на камеру і щільно притискаємо. Можна це робити пальцями, можна спорудити сендвіч зі лавки, камери, якої-небудь книжки (наприклад, атласу) і власної дупи. Через хвилину все готово. Прозору плівку із зворотного боку заплатки знімати, загалом, не обов'язково.

Якщо ви взяли з собою запаску, попередні три абзаци сміливо пропускайте. Втім, якщо вже ви все одно розмонтували колесо, камеру можна і заклеїти, ціла запаска в рюкзаку ніколи не буває зайвою.

Тепер камеру потрібно встановити назад в колесо, починаючи, природно, з протягування ніпеля у відповідний отвір в ободі. Потім, знову ж таки починаючи з того боку, де ніпель, потрібно заправити в обід край покришки. Монтажками це робити дещо простіше. Технологію пояснювати не буду, в даному випадку це інтуїтивно зрозуміло.

А ось насос, як виявилося, - річ не настільки інтуїтивно зрозуміла. Та чого там, питання «Як качати насосом?» Поставив у глухий кут найбільші розуми сучасності. Навіть я, вміючи це робити в принципі, не можу процес хоч якось вербалізувати. Тому очікуємо появи окремого керівництва на цю тему. Для спрощення, давайте будемо вважати, що насосом користуватися ви вже вмієте.

Накачайте камеру приблизно до половини необхідного тиску і гарненько розправте покришку. На деяких покришках є спеціальна кольорова смужка, що показує, чи рівно шина розташована щодо обода. Якщо її немає, просто «покачайте» покришку туди-сюди, якщо вона вже стоїть правильно, то сильно ворушитися вона не винна, а якщо ні, то повинна встати на місце.

Якщо покришка досить широка і Шипаста, можливо, варто встановити колесо на місце прямо зараз, щоб уникнути можливих проблем з пропиханням накачаного колеса через гальмо (якшо у вас тормоза дискові, це не про вас). Переконайтеся, що колесо до кінця увійшло до дропаутів (пази, де осі колеса положено знаходитися), інакше воно напевно буде перекошене. Покрутіть колесо і переконайтеся, що воно стойть рівно. У випадку з переднім колесом, переконайтеся, що ексцентрик знаходиться з того ж боку, що і в заднього. Тепер закрутіть гвинт ексцентрика на стільки ж оборотів, на скільки ви його відкрутили. Жарт. Зрозуміло, ви цього не пам'ятаєте. Так що поставте ексцентрик під кутом 90 градусів до площини колеса і закрутіть гвинт до того ступеня, поки ви ще можете його крутити пальцями. Потім затисніть ексцентрик. Розмістіть важіль ексцентрика так, щоб він мав мінімальні шанси за що-небудь зачепитися (вздовж ноги вилки або уздовж будь-якого з пер рами).

Тепер накачайте камеру до необхідного тиску. І сідайте вже нарешті на байк, скільки можна!

"Необхідний тиск» - складний термін. У разі дівчаток це означає, що покришка має бути «дуже туго надута», майже «тверда». - Прим. Ред.


Налаштування вібрейків

Мова тут піде тільки про механічні ободні гальма типу v brake, оскільки кантілеверні гальма зараз рідкісні, а з іншими я справи не мала.

Є декілька випадків, в яких вам може знадобитися регулювання гальм. Деякі не дуже вдалі моделі розрегулюються просто при катанні. Гальма доводиться підлаштовувати у міру зносу колодок, а також у разі, якщо з якої-небудь причини (наприклад, бруд на ободі або падіння, яке привело до пошкодження колеса) колодки стали чіплятися за обід.

Найпростіше регулювання, яке можна виконати навіть не припиняючи руху - відстань від колодок до обода. На гальмівних ручках є так звані «порожнисті гвинти" з контргайками. Якщо гвинт відкручувати, колодки наблизяться до обода, і навпаки.

Іноді цього недостатньо. Якщо вам потрібно сильно змінити відстань від колодок до обода, буде потрібно укоротити або подовжити трос. Трохи відпустіть гвинт, що закріплює трос, і додайте або зменшіть на кілька міліметрів.

Якщо одна колодка знаходиться ближче до обода, ніж інша, вам потрібно налаштувати стиснення пружин. Це робиться як раз-таки за допомогою викрутки (або, у деяких моделей, тонким шестигранником). Як не дивно, для того, щоб колодка притулилася ближче до обода, гвинт потрібно відкручувати, а для того, щоб відійшла - закручувати. Природно, якщо з одного боку колодка підходить ближче до обода, то з іншого боку вона одночасно відсувається.

Заміна колодок - заняття понад інтелектуальне. Це необхідно робити тоді, коли колодка зносилася до дна спеціально прорізаних в ній пазів. З картриджними, втім, все просто - потрібно просто вийняти пін, висунути колодку, вставити нову відповідно з вказаним на ній напрямком і закріпити її піном. Із звичайними колодками доведеться повозитися трохи більше.

Вам доведеться відкрутити гвинт, що утримує колодку в гальмі і в правильному порядку розібрати і зібрати цю жахливої складності конструкцію. Дуже допомагає знімати шайбочки по одній і в тому ж порядку розкладати їх на поверхні, де їх добре видно. Зайвих деталей залишатися не повинно. Така величезна кількість шайбочок потрібна для того, щоб колодка могла бути встановлена під різними кутами і точно на необхідній відстані від обода при будь-якому допустимому зносі колодок і на різних ободах і рамах. Ваше завдання - встановити її так, щоб при стисненні гальма вона повністю прилягала до обода і не торкалася покришки. Крім того, рекомендується, щоб передня частина колодки була ближче до обода приблизно на міліметр.

Порада: коли зберетеся регулювати гальма в перший раз, виділіть для цього години дві, не варто цим займатися прямо перед поїздкою. Потім ви зможете це робити за лічені хвилини, але спочатку зрозуміти принцип дії всіх цих тросів, гвинтиків, важелів і пружин не так-то просто.


Що робити з вижимкою

Скажу вам чесно. Краще з нею нічого не робити. Просто покладіть її в рюкзак, і сподівайтеся, що вона вам не знадобиться, а якщо знадобиться, то не вам, і тоді вже ви точно будете мати славу самого завбачливого байкера, тому що ні у кого крім вас, звичайно, вижимки з собою не буде.

Тим не менш. Якщо трапилося страшне, і у вас порвавався ланцюг, та ще й поблизу не виявилося нікого, знайомого з цим високотехнологічним девайсом, головою і руками доведеться попрацювати вам.

Перш за все - постарайтеся не доводити ланцюг до розриву. Расклепавшийся ланцюг починає видавати характерні звуки (брязкіт і деренчання) принаймні метрів за 50 до остаточної смерті, так що прислухайтеся до свого байку. (Щоправда, мені тут сказали, що таким чином ланцюги рвуться тільки у дівчаток зі слабкими ніжками, а у хлопчиків вони рвуться миттєво і безповоротно). Огляньте ланцюг уважніше, і якщо ситуація не така погана, може бути, вам вдасться обійтися запихуванням піна туди, де йому належить бути. Вижимка - інструмент цілком зрозумілий, так що не буду розповідати в подробицях, як це робити.

Якщо коло все ж таки порвалося, то пошкоджену ланка доведеться видалити, а з ним і сусідні, оскільки, самі розумієте, «внутрішні» і «зовнішні» ланки чергуються, і з'єднати дві однакових не представляється можливим. Що робити далі, я не маю поняття, тому відсилаю вас, наприклад, сюди(лінк!). Там картинки, з яких цілком можна зрозуміти, що робити. Найголовніше - у жодному разі не можна видавлювати пін до кінця, інакше його не заженеш назад (на малюнку - правильно). Втім, грамотна вижимка вам і не дозволить цього зробити.


Щоденний догляд

На це питання існує дві діаметрально протилежні точки зору. Одні байкери стверджують, що «танки грязі не бояться» і миють свої машини раз на рік, перед тим, як запхати їх під ліжко на зимове зберігання, а інші гидливо морщаться при вигляді пари піщинок на покришках і витрачають на миття і змащення більше часу, ніж на катання.

Страшна правда полягає в тому, що перші не люблять мити байки, а другі - люблять. Усі «об'єктивні» аргументи мають набагато менше значення.

Я байк мити люблю. Стандартна процедура полягає в змиванні піску і бруду під слабким натиском води у ванні і миттю ланцюга за допомогою спеціальної машинки та рідини для миття посуду. Потім ланцюг необхідно змазати, а на раму (при бажанні) дати поліроль. Детально всі вишукування миття та змащення описані у спеціальній статті.


Упаковка велосипеда для перевезення

Давайте припустимо, що у вас є стандартний чохол. Ну, допустимо, ви летите в літаку, і без чохла велосипед не беруть. Ситуацію, коли у вас немає чохла, і ви намагаєтеся упакувати байк в коробки з-під соку і целофан, я розглядати не хочу, оскільки з цього приводу вам і без мене нарадять.

Вам доведеться зняти колеса вже описаним способом (ексцентрики з них варто вийняти, вони частенько гнуться при перевезенні), а також відкрутити педалі від шатунів. Для цього вам, найімовірніше, буде потрібно ріжковий ключ на 15. Права і ліва педаль відкручуються в різні боки - для того, щоб зняти ліву, вам доведеться крутити ключ за годинниковою стрілкою, а праву - проти. Або навпаки. Тільки не переплутайте нічого:) Якщо ви давно не знімали педалі, це може бути важко фізично, тому краще покличте когось на допомогу (бажано того, хто все ж таки пам'ятає, в який бік що крутити).
На правій педалі, де зірки - права різьба, нормальна, відкручувати проти годинникової. На лівій - ліва, відкручувати за годинниковою - прим. ред.

Відкручені педалі можна прибрати в спеціальну внутрішню кишеньку, або ж прикрутити назад до шатунів, але з іншого боку, всередину. Тоді варто їх зафіксувати, щоб не побити фарбу на рамі. Для фіксації чого б то не було всередині чохла використовуйте пластикові стяжки і/або малярний скотч, який не залишає слідів клею.

Кермо потрібно буде повернути на 90 градусів. Якщо у вас велика рама і широке кермо, то, можливо, воно не влізе в чохол, тоді доведеться відкрутити його від виносу і зафіксувати на рамі.

Більшість чохлів при першому ж використанні проривається наскрізь вилкою. Щоб цього уникнути, я вставляю ноги вилки в обрізані півлітрові пластикові пляшки і прикріплюю пляшки скотчем.

Найбільш травмонебезпечне місце - задній перемикач. Зазвичай в чохлах під системою, заднім перемикачем і осями коліс робляться спеціальні посилення, але цього може бути недостатньо. Можливо, має сенс замотати перемикач в що-небудь м'яке, а зверху закрити картоном або пластиком. Іноді це все ж не рятує. Перестраховики можуть відкрутити перемикач зовсім і примотати його до рами тим же скотчем.

Ну ось, власне, і все! Якщо ви знайшли щось нове в описаних вище процедурах, то це вірний знак того, що в більш складних операціях без допомоги фахівців вам не обійтися. І як би не приємно було самій справлятися з життєвими труднощами, завжди ще приємніше звалити їх на кого-небудь, а потім з розумним виглядом обговорювати результат. Ось тут вам і допоможуть раніше прочитані дії:)

Автор: Huskie
Взято з uabike.com