Шолом може врятувати ваше життя - правда чи міф?
Правда в тому, що ніхто не може дати повну і однозначну відповідь на це питання. Очевидно, що в деяких аваріях шолом допомагає знизити ризик серйозних пошкоджень черепа, але всі аварії різні. Тому те, що вийде після аварії не може бути вгадано до цього. Насправді більшість смертельних результатів на велосипеді була викликана ударом від машини, яка рухалася з набагато більшою швидкістю. Це те, з чим шолом не може впоратися. Насправді випадків зі смертельним результатом не так уже й багато. Невеликий ризик представляється виправданим у порівнянні з користю для здоров'я.
Чи обов'язково носити шолом?
В даний час українське законодавство не зобов'язує одягати шолом. Носити його чи ні - виключно ваш вибір.
Є безліч думок «за» і «проти». Дана стаття не передбачає аргументи тієї чи іншої сторони - ми рекомендуємо вам порадитися з більш досвідченими велосипедистами, перш ніж робити власний вибір.
Що може зробити шолом?
Як і більшість інших засобів безпеки, велосипедні шоломи повинні відповідати певним стандартам і вимогам.
Як і безпечні продукти, шоломи велосипеда повинні відповідати певним стандартам і допускам, щоб бути проданими. Всякий стандарт несе певний фізичний зміст - набір простих умов при яких перевіряється продукт. Але такий стандарт може здивувати початківця:
«Велосипедні шоломи розробляються тільки для протистояння еквіваленту падіння велосипедиста середньої комплекції, що їде зі швидкістю 15 км / год на нерухомий плоский об'єкт з висоти до 1 метра»
Цей показник еквівалентний простому падінню з велосипеда на рівну дорогу при невеликій швидкості!
Шоломи не створені для забезпечення повного захисту, якщо ви потрапите в аварію з рухомою машиною.
Важливість розміру
Якщо ви вирішите використовувати шолом для захисту, то необхідно вибрати правильний розмір, щоб каска забезпечила вам достойний захист.
Для того, щоб зрозуміти, чому розмір так важливий, треба зрозуміти сам принцип роботи шолома. Велосипедні шоломи виробляються з полістиролу, такого ж, який служить для виробництва пластикових чашок. Полістирол має тверду структуру, і може бути зроблений практично в будь-якій формі. Незважаючи на цю жорсткість, цей матеріал легко пошкоджується через те, що містить величезну кількість маленьких повітряних бульбашок - порожнин. При ударі, порожнини легко лопаються, і поглинають енергію від удару.
Будь-який об'єкт, що рухається має енергію. Для зупинки об'єкта, ця кінетична енергія повинна бути перетворена в інші види енергії, як наприклад тепло або звук. Або ж на роботу по зміні структур, що рухаються. Автомобілі (кажучи про автомобілі ми не маємо на увазі таврії, чері амулети, тощо "Ге".) обладнані спеціальними «зонами деформації»: передня частина розробляється так, щоб при ударі зігнутися, і поглинути велику порцію енергії удару і тим самим зупиняючи автомобіль, щоб уникнути сильних пошкоджень у водія та пасажирів (треба сподіватися, що це спрацьовує!).
Велосипедні шоломи мають подібний принцип дії - полістирол є «зоною деформації», зменшуючи пошкодження черепа. Шолом першим увійде в контакт з ударом і зупинить рух. Однак, при сильному ударі, він просто не зможе поглинути всю енергію за малий час удару. При цьому голова б'ється об полістирол - це боляче при сильному ударі, але набагато безпечніше прямого удару об асфальт чи машину. Череп, у свою чергу, є «шоломом» для мозку. Струс мозку трапляється, коли удар надто сильний, щоб бути поглинутим шоломом, тобто коли череп повинен поглинути дуже багато енергії.
Максимальна кількість енергії від удару поглинається за участю всієї поверхні шолома, проте на практиці площа удару не дуже велика. Якщо подивитися на сучасне тестування пасивної системи безпеки автомобіля, то ми побачимо, що імітується удар тільки на половину «зони деформації». Такий удар набагато більш реалістичний. Велосипедні шоломи тестуються подібним чином, удар припадає не на всю поверхню шолома, а тільки на його частину. Зона стиснення набагато вище у щільно прилягаючої каски.
Спробуйте, перш ніж купити
Ви повинні приміряти кілька касок, перш ніж зробити свій вибір. Кожен виробник використовує власну «модель» форми голови і навіть шоломи одного розміру можуть бути зовсім різними. Шолом повинен щільно прилягати до голови скрізь. Невеликі порожні простори між шоломом і головою можуть бути заповнені м'яким піноподібним матеріалом, який зазвичай постачається разом із шоломом. Багато шоломів мають «кільце розміру», яке підганяє форму і розмір шолома до форми голови.
Однак не занадто довіряйте зручно підігнаному шолому - ніяка піна або «кільце розміру» не замінять захисту щільно прилягаючого шолома. Тільки полістирол пропонує справжній захист голови, навіть якщо він не завжди зручний.
Ціни та можливості шоломів. Чи всі шоломи робляться однаково?
Хоча всі шоломи підкоряються загальним стандартам безпеки, у вартості шоломів є дуже велика різниця. Так якщо всі шоломи однакові, чи є сенс переплачувати?
• У велошлоломі може бути спекотно - особливо влітку. Дорожчі шоломи зазвичай мають більше отворів, а значить, кращу циркуляцію повітря. Але в той же час це може зменшити безпеку шолома.
• Комфорт - дуже важлива функція шолома - якщо шолом незручний, ви будете рідше надягати його. А він не допоможе, коли ви залишили його дома. Більш дорогі шоломи звичайно більш комфортабельні.
• Деякі дорогі шоломи мають страховку. Тобто, якщо шолом буде пошкоджений, вам його просто замінять. Разом з каскою ви купуєте страховий поліс.
• Каски, створені відомим виробником, краще тестуються. Перед їх випуском проводяться спеціальні дослідження. Дорожчі каски - продукт високих технологій.
Однак майте на увазі, що шолом також є предметом прикраси - так що ви також платите за гарні кольори і стильний дизайн.
Висновок
Звичайно, велошолом пропонує непоганий захист при аваріях. Але ці переваги не слід ні переоцінювати, ні недооцінювати. Безперечно одне - чим більше у вас захисту, тим краще, важливо лише не переоцінити цей захист і не дуже на нього сподіватися.
Ми рекомендуємо одягати каски, але все ж це - окреме питання для кожного.
Велосипедний шолом в інших країнах
Велосипедний шолом до деякої міри захищає голову від ударів. Носіння велошлемов обов'язково в Австралії та Новій Зеландії, в багатьох канадських провінціях, в деяких графствах штату Вашингтон і для дітей до певного віку - у багатьох американських штатах і практично у всіх країнах ЄС.
Ступінь захисту не слід перебільшувати. За проведеним в Австралії дослідженням, велосипедний шолом запобігає тільки 15% травм голови.
Існують суперечливі думки про корисність шоломів. З одного боку, навіть одинична відвернена травма - це вже суттєвий ефект. З іншого, серед супротивників використання велошолома є думка, що він може привносити помилкове відчуття безпеки, ускладнювати огляд. Тому деякі велосипедисти і організації вважають користь шоломів сумнівною.
Закон про обов'язкове носіння шолома, за деякими даними, призводить до зменшення числа велосипедистів. Так, кількість велосипедистів у Мельбурні після введення закону зменшилася на 29%, на 30% у штаті Вікторія і на 20-40% в інших частинах Канади та Австралії.
Британський вчений Іен Уолкер виявив, що велосипедистам, що носять шолом, водії залишають менше місця для проїзду. У середньому водії наближалися до велосипедиста на 8.5 см ближче. Кількість водіїв, що проїжджають на відстані менше метра від велосипедиста, збільшилося на 23%, якщо велосипедист був в шоломі. На думку Уолкера, це підвищує ризик нещасного випадку.
Взято з uabike.com