Тема: теорія - Вплив геометрії рами на поведінку велосипеда...  (Прочитано 7413 раз)

0 Користувачів і 1 Гість дивляться цю тему.


Offline teodor4ik

  • Модератор
  • Ветеран
  • *
  • Повідомлень: 4812
  • Карма: +173/-13
  • Стать: Чоловіча
  • крокодил, carrera-banshee, спеш-enduro, аркус
    • Перегляд профілю
« : 22.06.2010, 12:06:45 »
Вплив геометрії рами на поведінку велосипеда

Геометрія рами велосипеда істотно впливає на його поведінку. У цій статті ми розповімо як дізнатися що представляє собою рама вашого велосипеда.

Велосипед - це чудова річ. Візьміть два колеса разом з купою тросів, приліпити це до рами і вийде справжній витвір сантехнічної арматури. Тепер приліпити будь-яку сидушку - чим вже, тим краще - і додайте трубу попереду, щоб триматися руками. Встановіть купу шестернів, шатунів, топталок і ланцюг... поїхали (не забудьте накачати колеса). От і вийшов персональний засіб пересування. Дуже добре, для гальмування ще прігодяться гальма і для зручності будуть також доречні перемикачі. Але, насправді, все що є в велосипеді: кілька труб, кілька тросів, пара зірок і ланцюг, і трошки гуми з пластиком. Дивно, що це взагалі працює.

Але, якщо простій велосипед це вражаючий прояв мистецтва інженерної думки, то гірський велосипед - справжнє диво! Давайте поглянемо на це ближче. Будь-який старий велосипед їде, зупиняється і іноді повертає - це стало відомо ще століття тому. Гірський велосипед відрізняється тим, що все це можна проробляти на будь-якій поверхні, чого люди раніше і припустити не могли. Також частина цих можливостей досягається завдяки сучасному виробництву і матеріалам - багато що залежить від особливостей рами, тому що дизайн рами впливає на те, де всі інші компоненти велосипеда будуть приліплені, на відношення положення руля до сідла, сідла до каретки, руля до переднього колеса, каретки до землі і так далі.

І все приходить до геометрії рами - до оманливо простого набору кутів і довжин, які диктують те, як різні частини гірського велосипеда будуть працювати в цілому. На щастя, геометрія рами - складний комплекс правил, який піддається деяким науковим принципам і трошки везінню дизайнерів. Пізнати це, значить згадати останні класи математики: синуси і косинуси. Над цим можна зламати голову, тому щоб вас уберегти від цього, нижче додається повний гід з цього питання.

Розробники гірських велосипедів стоять лицем до лиця з тернистим набором проблем, які доставляєте їм ВИ?! Якщо бути точнішим, то це ваша вага і де знаходиться ваш центр ваги. Будь-який велосипед з велосипедистом на борту це важка і нестабільна конструкція. Все в порядку, поки ви котите по рівній поверхні асфальтної дороги і ваша вага досить рівномірно розподілена між двома колесами і все це легко контролювати. Спробуйте виїхати на бездоріжжя і правила змінюються. Замість рівномірного розподілу ваги ситуація змінюється на корню - то 100% ваги приходиться на заднє колесо, а через мить 100% - вже на передньому. Як тільки змінюється поверхня, досвідчений велосипедист переміщує вагу для контролю над велосипедом і комфортного педалювання. Але починаючий байкер не впорається зі зміною рельєфу в 45 градусів навіть на двухпідвісному велосипеді з злими покришками. Однак, для дизайнерів велосипеда, завдання залишається таже - потрібно зробити такий велосипед, щоб будь-хто міг сказати - це твір мистецтва!

Вагоме питання

Якщо всього цього недостатньо, амортизатори також можуть допомогти впоратися з проблемами. Тепер не тільки велосипедист переміщує центр ваги, але також над цим питанням працюють амортизатори. Коли працює передній, задній або обидва амортизатора, ефективність геометрії рами також змінюється. Будова амортизаторів повинна брати до уваги те, як велосипед буде поводитися в різних ситутаціях, враховуючи будь-які комбінації ваги велосипедиста і реакцію амортизаторів. І все це стоїть в основі вимог геометрії рами будь-якого байка - щоб зробити посадку педалювання ергономічною, досягти комфортного руху, управління і гальмування.


АНАТОМІЯ Гірського велосипеда

Велосипедні поняття:
- Стабільність показує скільки велосипедисту потрібно виклали зусиль, щоб зберігати прямолінійність їзди. Зростання стабільності в основному потрібна при фрірайді на цілий день і в даунхильних гоночних машинах, в той час як на технічних ділянках траси потрібен велосипед, який можна легко перемістити в сторону.

- Швидкість - як швидко велосипед реагує на маневри велосипедиста. Майже схоже на стабільність, але не зовсім те ж саме - ідеально мати стабільний вельчік, який також швидкий у вузьких і звивистих умовах.

- Зазор - відстань між кареткою і поверхнею грунту (скелі, коріння, кочки та інші перешкоди). Збільшення зазору зазвичай зменшує стабільність велосипеда і навпаки - стабільніший велосипед повинен мати більш низьку каретку.

- Зчеплення - те, як легко заднє колесо чіпляється за поверхню. Залежить від розподілу ваги велосипедиста і від факторів дизайну рами, таких як кут Підсидільної труби (підсидільний кут), довжина нижньої труби задніх пер і відстані між колесами (база).



Довжина верхньої ТРУБИ - відстань між центрами рульової колонки і підсидільного штиря, уявна лінія, яка йде паралельно землі.

БАЗА - відстань між переднім і заднім центрами коліс. Довша база, значить менша маневреність і більша стабільність, коротша, значить швидний і верткіший велосипед.


ДОВЖИНА виносу - міряється від центру руля, до центру рульової колонки. Довжина виносу може справити значний вплив на те, як реагує ваш велосипед на повороти руля, також тут впливають інші фактори: довжина верхньої труби, і кут вилки. В основному, коротший винос кращий для більшої маневреності, довший - робить повороти важчими й непередбачуванішими.


ВИСОТА Каретки - відстань між землею і центром каретки (зазор). Низька каретка дає більшу стабільність - легше гальмувати - але більший ризик зачепити педаллю перешкоди. Висока каретка надає більший зазор, краще повертати, але менша стабільність.

Довжина задніх пер - відстань між кареткою і віссю задньої втулки. Існує невелика різниця між велосипедами в довжині заднього пера - довжина зазвичай коротка наскільки це можливо. Коротші задні пера рами надають більшого зчеплення задньому колесу з поверхнею грунту і меншу пробуксовку за рахунок переносу центра мас ближче до заднього колеса.


Підсидільний кут - кут між Підсидільною трубою та лінією, паралельною землі. Менша цифра - ледачий кут - вага велосипедиста переміщається на заднє колесо і збільшується зчеплення, але зменшується швидкісна сила. Більш крутий кут, переміщує вагу гонщика вперед, змушуючи працювати амортизаційну вилку і забезпечує кращу посадку для бистрго і агресивного педалювання.


РУЛЬОВИЙ КУТ - кут між рульовою колонкою і лінією, паралельною землі. Менший показник - ледачий кут - дає повільне, раслаблене управління велосипедом. Більше число - крутий кут - значить швидке реагування на маневри. Однак, реагування на повороти руля також залежить і від інших факторів, таких як довжина, зазор, хід вилки і довжина виносу.

Зазор вилки - відстань між центром втулки переднього колеса і уявної лінії, проведної через рульову колонку. Зазор - це характеристика вилки, а не рами, але в комбінації з рульовим кутом і довжиною виносу, впливає на відповідь велосипеда на повороти керма. Коротший зазор робить велосипед більш керованим, довший зазор - надає стабільність велосипеду.

http://activelife.dp.ua/?p=453#more-453