Вибір велосипеда - Гальма
Гальма - це один з найбільш відповідальних вузлів велосипеда. Навіть в правилах дорожнього руху написано, що перевіряти справність гальм треба перед кожним виїздом.
Барабанні гальма.
Зазвичай такі гальма вбудовуються в задню втулку. Гальмівні колодки виконані у вигляді барабана, який притискається до внутрішньої поверхні втулки. Гальмівний механізм приводиться в дію зворотним обертанням педалей. Такі гальма застосовуються у вітчизняних дорожніх велосипедах (втулки типу "Торпедо" і "ГАЗ"). Схожі гальма (вони називаються роллерні) використовуються і в деяких сучасних імпортних велосипедах, призначених для міської їзди.
Головні переваги гальм цього типу - висока зносостійкість і простота обслуговування: вони практично не вимагають регулювання. Крім того, робота цих гальм не залежить від погодних умов.
Недоліки пов'язані з ножним приводом - якщо шатуни знаходяться у вертикальному положенні, то ефективність гальмування різко зменшується. Часто це не дає можливість застосувати екстрене гальмування. А якщо в русі ланцюг зіскакує із зірочок, то велосипед взагалі залишається без гальм. При використанні барабанних гальм в гірській і сильно пересіченій місцевості треба враховувати, що на затяжних спусках гальмівний барабан може сильно нагріватися, і мастило в ньому швидко вигоряє. Робота гальмівного механізму при цьому порушується, відбувається інтенсивний знос внутрішньої поверхні втулки, а колесо може почати "закушувати". Тому заднє барабанне гальмо часто дублюється обідним, встановленим на передньому колесі.
Обідні гальма
Тут гальмові колодки притискаються безпосередньо до обода колеса. В даний час це - найпоширеніший тип велосипедних гальм.
Переваги ободних гальм - простота в установці і обслуговуванні, невисока ціна, досить висока ефективність гальмування. Ручний привід забезпечує високу оперативність.
Недоліки - Серйозним недоліком ободних гальм є те, що гальмівні колодки мають абразивні властивості: вони зношують обід і зношуються самі, тому гальма доводиться часто регулювати. Якщо інтенсивно кататися в умовах гірської або пересіченої місцевості, то можна досить швидко протерти алюмінієвий обід буквально до дірки. Їзда по брудних дорогах теж приводить до підвищеного зносу бічних поверхонь обода.
Інший недолік ободних гальм - залежність від погодних умов. У сиру погоду ефективність гальмування дещо погіршується, і це необхідно враховувати при їзді. У зимовий час ободні гальма працюють значно гірше, ніж влітку. Сніг на ободі різко зменшує ефективність гальмування, а з обледенілими ободами гальма працюють дуже погано - гальмування починається не відразу, колесо має зробити як мінімум один оборот з притиснутими до обода колодками.
Є декілька різновидів ободних гальм. На вітчизняних велосипедах застосовуються гальма кліщового типу з бічною тягою. Такі гальма встановлюються на передні колеса дорожніх велосипедів (на додаток до барабанного заднього гальма). Шосейні велосипеди теж часто обладнуються гальмами цього типу.
Кантілеверні гальма з центральною тягою, поширені в середині 90-х років, зараз майже повсюдно вийшли з ужитку. Тому що ефективність гальмування опинялася в ряді випадків недостатньою.
Сучасні гірські і туристичні велосипеди часто обладнуються векторними гальмами(вібрейки) Вони забезпечують досить високу ефективність гальмування, але при цьому досить вимогливі до якості обода. Хід гальмівних колодок у гальм такого типу виявляється дуже невеликим (близько 2-3 мм), і навіть невелика "вісімка" приводить до зачіпання колодками обода.
Рекомендації покупцеві - вибір гальм.
Барабанні (і роллерні) гальма найкраще підходять для їзди по місту. Для шосе оптимальним вибором будуть кліщів або векторні (V-BRAKE) гальма.
Якщо ви плануєте їздити не тільки по асфальтових і грунтових дорогах, а й іноді долати бездоріжжя, то слід вибирати між векторними і дисковими гальмами.
Якщо ви купуєте старий велосипед.
Не рекомендується купувати велосипед з кантілеверними гальмами.
Перевірте стан гальмівних тросів. Якщо трос має порвані волокна, його необхідно замінити. Особливо уважно треба оглянути ділянки тросів, що знаходяться в гальмівній рукоятці. Розриви троса при екстреному гальмуванні найчастіше відбуваються саме там.
Механічні і гідравлічні дискові гальма.
Цей тип гальм спочатку застосовувався в мотоциклах та автомобілях, але останнім часом починає активно використовуватися і у велосипедах. У гальмах цього типу гальмові колодки притискаються до диску, який встановлений на втулці колеса. Гальмівний механізм приводиться в дію за допомогою гальмівних рукояток, встановлених на кермі. Рукоятки можуть бути з'єднані з гальмівним механізмом (т.зв. каліпер) як сталевими тросами (Механічні дискові гальма), так і гидролінії (Гідравлічні дискові гальма).
Переваги дискових гальм - практично повна незалежність від погодних умов. Ефективність гальмування залежить тільки від стану гальмівних колодок і диска. Важливою перевагою є також незалежність від стану обода - "вісімки", забруднення і замаслення обода ніяк не впливає на роботу гальм. Термін служби ободів зростає багаторазово, тому що їх не зношують гальмові колодки. Відпадає необхідність частого регулювання гальм - їх треба налаштувати один раз, а потім тільки міняти гальмові колодки по мірі їх зносу.
Недоліки - більш висока ціна, в порівнянні з ободними гальмами. (Втім, є тенденція до її зменшення). Більш складна, ніж у ободних гальм, процедура встановлення і налаштування. (Щоправда, настройку можна проводити значно рідше) Дискові гальма вимагають високої жорсткості рами, передньої вилки, і коліс (тобто спиць і обода).
Існують і інші види гальм - ободна гідравліка, іноді застосовується одночасно трос і гідравліка (механіко-гідравлічні гальма).
Рекомендації покупцеві - вибір між векторними і дисковими гальмами.
Дискові гальма мають цілу низку важливих переваг, але й ціна таких гальм залишається поки досить високою. Чи завжди виправдана покупка велосипеда з дисковими гальмами?
Дискові гальма працюють значно краще, ніж векторні в наступних умовах:
• При інтенсивному катанні по бездоріжжю, і по пересіченій місцевості.
• У зимовий час, при катанні по снігу і льоду.
В інших випадках гальма V-BRAKE забезпечать прийнятну якість за значно менші гроші. Хоча можна знайти і китайскі дискові тормоза за копійки, але я б не рекомендував ризикувати життям ставлячи їх.
Механічні дискові гальма.
У гальмах цього типу гальмівна рукоятка сполучена з каліпером за допомогою сталевого троса. Таке рішення має ряд переваг - простота конструкції, відносна дешевизна, висока надійність та ремонтопридатність. Це особливо важливо, якщо велосипед планується використовувати в дальніх велосипедних походах по ненаселеній місцевості. До недоліків механічних гальм відносять те, що трос при гальмуванні розтягується, через що ефективність гальмування виходить трохи нижча, ніж у гідравлічних гальм.
При виборі механічного гальма треба врахувати, що в багатьох дешевих моделях з гальмівною рукояткою сполучена тільки одна гальмівна колодка. Друга колодка є нерухомою, хоча її положення можна відрегулювати. При цьому в процесі гальмування гальмівний диск деформується, і ефективність гальмування зменшується.
У більш дорогих моделях механічних гальм рухомими робляться обидві колодки.
Дискові механічні гальма - це дешева альтернатива гідравлічним гальмам, оптимальна для далеких походів.
Гідравлічні дискові гальма.
У гальмах цього типу гальмівна рукоятка сполучена з каліпером за допомогою гидролінії. Оскільки рідина практично нестискувана, ефективність таких гальм виходить вище всяких похвал. Гідравлічний привід забезпечує дуже гарну якість управління гальмами (т.зв. модуляцію). Якщо гальма обладнані розширювальним бачком, то перепади температури повітря ніяк не позначаються на роботі гальм. Але у них є особливість - велосипед з такими гальмами не рекомендується надовго (довше, ніж на кілька годин) перевертати догори колесами. Тому що бульбашки повітря з експанзомата можуть потрапити в гидролінії, і ефективність роботи гальм різко впаде. Деякі моделі гідравлічних гальм не мають експанзомата, тому при сильних перепадах температур (наприклад, на морозі) їм буде потрібно регулювання.
Разом з тим у таких гальм є кілька недоліків. Найбільш істотний недолік - значно більш висока ціна, в порівнянні з гальмами інших типів.
Обслуговування гідравлічних гальм має багато тонкощів, які можуть відлякати початківців.
Зокрема, якщо в гидролінії потрапляє повітря, то гальма треба прокачувати, тобто видаляти звідти бульбашки повітря. Ця процедура сама по собі нескладна, але вимагає певної навички.
Гальмівну рідину треба періодично (приблизно раз два роки) міняти. Причому можна використовувати тільки ту рідину, яку рекомендує виробник гальм. Деякі виробники (наприклад, Hayes) рекомендують застосовувати автомобільну гальмівну рідину (типу DOT 4, яку можна купити в будь-якому магазині автозапчастин), а деякі (наприклад, Shimano) вимагають застосування тільки оригінальної рідини.
Якщо велосипед планується використовувати для далеких походів, то часто виникає питання про меншу ремонтопридатності гідравлічних гальм, в порівнянні з гальмами інших типів.
Серед велотуристів поширена думка, що дискові гідравлічні гальма складно ремонтувати в польових умовах. Дійсно, пошкодження гидролінії неможливо усунути поза спеціалізованою майстерньою. Але сучасні гидролінії досить надійні, і пошкодити їх можна тільки при досить серйозній аварії. До речі, пошкоджений гальмівний трос теж неможливо зремонтувати, він точно так само підлягає заміні, і запасний трос обов'язково входить в комплект запчастин у далекому поході. Пошкоджену гидролінію треба просто замінити. Отже, відправляючись у дальній похід на велосипеді з гідравлічними гальмами, вам треба буде захопити із собою запасні гидролінії, трохи гальмівної рідини, і пристосування для прокачування. Важить такий набір дещо більше, ніж гальмівний трос. Але при цьому не потрібно брати велику кількість запасних гальмівних колодок, і запасну сорочку троса. В результаті набір для ремонту гідравлічних гальм важить приблизно стільки ж, ніж аналогічний набір для ободних гальм.
Рекомендації покупцеві - Вибір між механічними і гідравлічними гальмами.
Якщо ви плануєте їздити в далекі подорожі по ненаселених місцевостях, то кращим вибором будуть механічні дискові гальма, але можна скористатися і гідравлічними.
Якщо велосипед буде експлуатуватися взимку, то перевагу слід віддати моделями гідравлічних гальм з розширювальним бачком.
Якщо ви вирішили придбати велосипед з дисковими гальмами, (як механічними, так і гідравлічними), обов'язково уточніть, чи можна у вашому місті придбати запасні колодки, гидролінії, гальмівну рідину для них.
Якщо ви не маєте наміру самостійно виконувати регулювання та обслуговування велосипеда, то дізнайтеся, чи є в вашому місті майстерня, яка зможе кваліфіковано обслуговувати гальма вашого велосипеда.
При покупці велосипеда з дисковими гальмами
Нові гальмівні колодки, як правило, не забезпечують високу ефективність гальмування. Завжди потрібен якийсь час, щоб вони припрацювався. Зазвичай дискові гальма починають нормально працювати тільки після 30-40 км пробігу.
Якщо ви купуєте старий велосипед.
Перевірте стан гальмівних тросів (для механічного гальма). Якщо трос має порвані волокна, його необхідно замінити.
Перевірте відсутність підтікання гальмівної рідини (для гідравлічного гальма).
Термін служби гальмівної рідини - близько двох років. Уточніть, коли вона останній раз змінювалася.