Велосипедні вилки
Якихось 15 років тому ця стаття не мала б сенсу, тому що всі велосипеди мали майже однакові жорсткі вилки, зроблені із сталі. Але велосипедна техніка розвивається семимильними кроками і тепер майже будь-який гірський велосипед має амортизаційну підвіску переднього колеса. Найбільш відомими стали амортизаційні вилки компаній Fox, Manitou, Marzocchi, RockShox, RST, SR Suntour.
Конструкція вилки
Вилка складається зі сталевої або алюмінієвою рульової труби, що проходить через головну трубу рами(стакан) і обертається в підшипниках. Від нижнього кінця рульової труби розходяться два пера, зігнутих або прямих, на кінцях яких закріплюється вісь колеса. Пера можуть бути приварені прямо до рульової труби (зазвичай на жорстких вилках) або запресовані в корону, що сполучає їх з рульової трубою.
Довгохідні амортизаційні вилки для досягнення необхідної жорсткості і міцності зазвичай мають дві корони, знизу і зверху від головної труби велосипедної рами. Рухливість вилки забезпечується телескопічним механізмом, розташованим в перах, або, іноді, в рульовій трубі. Існують і параллелограмні важільні механізми, але вони широкого розповсюдження не отримали. Внутрішні труби телескопічної амортизаційної вилки (називаються стійками або, у народі «ногами») нерухомі, а до рухомої зовнішньої частини («штанів») кріпиться вісь колеса. Зустрічаються і інвертовані варіанти, з рухомою внутрішньою частиною. Зустрічаються і вилки лише з одним пером, наприклад Cannondale Lefty. Просунуті вилки можуть мати механізм обмеження ходу або його блокування, іноді навіть електронний.
Жорсткі і амортизовані вилки
Велосипедні вилки діляться на амортизовані і жорсткі. Амортизація переднього колеса необхідна для поліпшення керованості велосипеда на дорозі зі складним рельєфом, попутно забезпечуючи збільшення комфорту при їзді. Переважна кількість гірських велосипедів зараз має амортизаційну вилку, яка також не рідко зустрічається на гібридних і міських велосипедах. Решта типів велосипедів зазвичай обмежуються жорсткою вилкою. Причому, для шосейних або трюкових велосипедів амортизаційна вилка протипоказана.
Типи амортизаційних вилок
Будь-яка амортизуюча система повинна складатися з пружного елемента, що пом'якшує удари, і демпфера, що гасить коливання. Залежно від вибору як пружний і демпфуючий елемент, існує три основних типи амортизованих вилок:
пружинно-еластомірні (еластомірні);
пружинно-масляні (масляні);
повітряно-масляні (повітряні);
комбіновані з перерахованого вище варіанти.
У пружинно-еластомерних вилках, часто званих еластомерними, роль пружного елемента грає сталева пружина, а демпфером служить полімерний стержень, розташований всередині неї та направляючі, в яких ходять стійки. Багато еластомерних вилок нерегульовані, а ті, що дозволяють регулювати жорсткість на практиці майже не дають зробити цього. Еластомерні вилки мають середню вагу, недорогі. Але взимку консистентне мастило замерзає і вилка стає жорсткою. До того ж усі недорогі вилки досить швидко виходять з ладу.
Пружинно-масляні вилки також працюють за рахунок жорсткості пружини, а демпфером служить масло, що перетікає з однієї порожнини в іншу через систему клапанів. Такі вилки можуть бути виконані з відкритою ванною або закритою, коли масло знаходиться в спеціальному картріджі. Перші простіші в обслуговуванні і довговічніші, другі можуть якісніше регулюватися. Вилки можуть володіти тільки регулюванням стиснення або і стиснення, і відбою. Пружинно-масляні вилки найбільш довговічні. Головний недолік - цей клас вилок має найбільшу вагу.
Повітряно-масляні вилки відрізняються від двох попередніх типів тим, що пружним елементом є не сталева пружина, а повітря. Демпфування здійснюється масляними картриджами. В даний час повітряні вилки найлегші. Існують повітряні вилки високого тиску і низького. Перші менш чутливі до перепадів температур, другі більш зносостійкі.
Крім перерахованих вище типів, зрідка трапляються й інші. Найпростіші пружинні вилки - дуже дешеві, з огидними характеристиками. Повітряні, де повітря виступає в якості і пружини, і демпфера. Важелів, де замість телескопічного механізму використовується важільний, а пружиною і демпфером можуть служити всі перераховані вище.
Тип рульової колонки
Рульова колонка може бути двох типів: різьбова (headset) і безрізьбова (aheadset). Відмінності полягають в методі фіксації підшипникових вузлів. У резьбовій рульовій колонці вони закріплюються і регулюються шляхом нагвинчування верхнього конуса верхнього підшипника на рульову трубу вилки. Винос вставляється всередину неї і розклинюється конусними бобишками, які затягуються гвинтом. У безрізьбовій рульовій колонці підшипники підтискаються виносом, який регулюється так званим «якорем», а фіксується болтами на винос.
Головне достоїнство різьбової рульової - це можливість легкого регулювання керма по висоті. Безрвзьбові кермові значно міцніші, що істотно для гірських велосипедів, але для регулювання керма по висоті необхідно переставляти дистанційні кільця, розташовані під/над виносом, змінювати сам винос, на винос з іншим кутом підйому, або користуватися регульованими по висоті виносами, які мають істотно меншу міцність і твердість.
В даний час безрізьбові рульові колонки встановлюються на всі типи велосипедів. Гібридні велосипеди частіше обладнуються безрізьбовими рульовими колонками. Для гірських велосипедів, безрізьбові рульові стали стандартом, виключаючи самі дешеві велосипеди.
Розміри рульової колонки
Різьбові колонки гірських та інших велосипеда зазвичай мають розмір рульової труби 1" і 1 1/8". Безрізьбові, як правило, - 1 1/8". Іноді зустрічаються безрізьбові рульові колонки розміру 1 1/4", які застосовуються в амортизаторних вилках з телескопічним механізмом, розташованим всередині головної труби рами, Cannondale HeadShok, наприклад. У зв'язку з появою довгохідних амортизаційних вилок з однією короною, останнім часом з'явилися вилки з рульовою трубою 1.5".
Copyright © Андрій Григор'єв, 2000-2010.