Як часто потрібно мити велосипед? Багато що залежить від погоди і місцевості, де катаєшся.
Якщо дощ і сльота, та і по переcіченій місцевості (повернувшись з походу, наприклад) - відразу у ванну, якщо в суху погоду і по місту - раз на 2-3 місяці. А ось взимку мити велосипед треба відразу ж по приїзду в тепле приміщення, поки сніг і лід не почали танути, і грязюка, яка скупчилася на і в байку, не затекла з водою, що утворилася, в механізми. Якщо твій байк побував в серйозній покотеньці, і при русі він хлебнув водиці, та ще і брудної - при митті можеш не боятися лити воду на втулки, каретку, зірки, перемикачі. Хоча переборщувати все ж таки теж не варто. Для вимивання добре підходить сильний напор води.
Взимку у жодному випадку не виставляй тільки що вимитий байк на мороз. Замерзла вода, розширившись усередині механізмів, може їх пошкодити. Можна посушити велосипед феном або просто протерти ганчірочкою. До речі ганчірка - самий популярний інструмент велосипедиста.
Труднодоступні місця (система, перемикачі, касета, манетки) мають огидну властивість накопичувати на собі грязі. Рекомендується раз в дві-три поїздки (або раз в 100-150 кілометрів літом, раз в 40-80 взимку) протирати їх вологою ганчірочкою.
ПЕРЕД МИТТЯМ
Перш, ніж приступати до миття, застосовуй знежирюючий засіб для ланцюга. Краще уникати прямого попадання струменів води на будь-які частини велосипеда і особливо на електроніку. Для запобігання попадання води всередину рами використовуй кремнійорганічне з'єднання для обробки кріплень підфляжника.
ЗАСОБИ ДЛЯ МИТТЯ
Рідкий миючий засіб. Мило або Fairy і вода. Якщо миюча рідина тебе не задовольнить, спробуй замість неї використовувати автошампунь. Шампуні для миття машин м'якші і утворюють на поверхні плівку з воску, завдяки чому велосипед виглядатиме краще, ніж після купання в мильному розчині.
Зараз немало спеціальних очищаючих велозасобів. Рідкий миючий засіб у поєднанні з м'якою/жорсткой губкою відмиває не тільки елементарний пісок, глину і органічну грязь, але так само непогано справляється і з масляними плямами (власне масло, бітум, плями незрозумілої природи).
Щітки. Губкою можна вимити раму, але брудніші частини велосипеда безумовно потребують щітки, особливо якщо хочеш дійсно добре відмити велосипед. Тобі буде потрібно дві щітки для коліс: одну для ланцюга і зірочок, а іншу для ободів і втулок. Для чищення касети можна використовувати одноразові ватяні палички, змочені гасом.
МИТТЯ
Миття байка у ванні. Знімаються з велосипеда колеса і ставиться він вверх ногами у ванну, при цьому сідло - на її дно, а гріпси - на борти, руками зчищаються і викидаються крупні грудки грязі і траву, щоб не забивати каналізацію, а потім достатньо сильним струменем з душу, допомагаючи собі жорсткою щіткою з пластиковою щетиною, змити всю грязь (Fairy тут дуже до місця). Проте робити це необхідно зі всією обережністю, оскільки існує небезпека подряпати поверхню частинками грязі. Не варто направляти прямий струмінь води в пази каретки і рульової - якщо туди потрапить вода, вона, швидше за все, залишиться там надовго, а нічого хорошого це не обіцяє.
Також треба сказати, що якщо ти тільки що приїхав з покатушок в холодну погоду, варто дати байку прогрітися, або доведеться мити його прохолодною водою - різкі температурні коливання не підуть на користь твоєму улюбленцеві. Колеса миються окремо, тут ніяких тонкощів не немає, тільки знову ж таки, не направляй струмінь води всередину втулок.
Сполосни основні компоненти велосипеда - обода, колеса, раму. Почекай, поки вода розмочить засохлу грязь, інакше, зчищаючи пісок, подряпаєш лаковане покриття рами. Уникай рясного попадання води на наступні компоненти - пильовики втулок, картрідж, манетки, але можна не боятися попадання води на ланцюг, йому вона не страшна. Давши рамі «намокнути», починай зчищати грязь з велосипеда. Прагни змивати, а не зчищати грязь - не жалій води.
Очистивши основні компоненти, переходь до втулок, заднього і переднього перемикача, системи. Мити їх слід акуратно, з малою кількістю води. Особливо це стосується картріджа, оскільки в місці його кріплення до втулки захисного пильовика немає, і механізм останньою особливо уразливий для води.
Ланцюг - найскладніший по кількості деталей механізм у велосипеді, який постійно навантажений і завжди знаходиться серед міського пилу і грязі. Він вимагає постійного догляду, оскільки його знос веде за собою сточування зубів системи і картріджа, а також некоректну роботу перемикачів швидкостей. Вистав значення перемикачів так, щоб ланцюг знаходився на менших передній і задній зірках. Постав під нею відро і пхай його до води. Треба прагнути очистити кожну ланку ланцюга від грязі і старого мастила, тому сміливо занурюй його у воду і чисть зубною щіткою. Зручніше використовувати спеціальну машинку для чищення ланцюга. Наливаєш туди теплої води і фейрі. Результат в порівнянні із зубною щіткою, досягається на порядок швидше і легше (налив - поставив - покрутив педалі - вилив грузнув - при необхідності повторив ).
Якщо після миття велосипеда утворилися ділянки, де залишилися краплі грязі і піни, то їх слід видалити за допомогою обезжирювача. За допомогою старої зубної щітки легко дістатися до труднодоступних місць.
ПІСЛЯ МИТТЯ
Протри раму, крила, сідло і кермо чистою тканиною (відмінно підійде замша). Потім з балончика з мастилом в аерозольній упаковці змасти втулки, перемикачі і т.п. механізми, куди може проникнути вода.
При висиханні металева рама може показатися такою, що потьмяніла внаслідок осаження на її поверхні солей фосфорної кислоти. Для того щоби додати поверхні початкового блиску оброби раму поліролем, який використовується для обробки покриття автомобіля. Якщо після миття виявиш грязь, з якою миючий засіб не справився, оброби це місце обезжирювачем, потри щіткою, а потім промий ще раз.
КОРИСНІ РАДИ ПРИ МИТТІ ВЕЛОСИПЕДА
Щоб видалити грязь і навіть іржу (наприклад, допомагає, якщо байк всю зиму зберігався у вологих умовах, наприклад, в гаражі, і сильно запаршивів), що в'їлася, - відмінно допомагає диво-рідина WD-40. Це проникаюче мастило, використовується як сильний розчинник. Також WD-40 допомагає, коли треба роз'єднати металеві деталі, що прикипіли одне до одного, наприклад, різьбові з'єднання. Для цього треба залити їх рідиною, скажімо, на ніч.
Аналогічний продукт є і у компанії Liqui Moly - LM40 і LM47 - проникаючі мастила, що містять, крім масла і гасу (основних компонентів "ведехи") присадки, що знижують тертя і що збільшують термін служби деталей (розчинення іржі, довготривалий захист від корозії, продовження життя пластикових і гумових кожухів і т.п.).
Під час миття велосипеда уникай попадання на нього прямих сонячний променів, оскільки жарка погода і сонце "висушують" раму, сприяючи появі на її поверхні тріщин. Можна використовувати шланг, проте зменш натиск до мінімуму і не направляй струмінь на втулки коліс, каретку, перемикачі передач і рульову колонку.
Ніколи не варто мити велосипед перед катанням, оскільки вода що затрималася в «сорочках» і інших вузлах при низькій температурі замерзне, порушивши працездатність цих вузлів.
Після зимових покатушок перед тим, як занести байк в тепле приміщення, краще залишити його на 10 хвилин в тамбурі і за цей час очистити з нього сніг і грязь віником.
Якщо ти катався на велосипеді по лісу, і на ньому немає сольової грязі, то досить буде протерти його насухо чистою ганчіркою. Інакше його слід помити глобально, краще всього з автошампунем.
Після приняття теплої ванни з піною і аромамаслами улюбленим велосипедом, її (ванну) саму відмивати треба, і краще всього відмиє ванну від масляної грязі автошампунь!